Żaglowce 2018

s/y Joanna Saturna

Zbudowana w 1903 roku, początkowo służyła do połowu ryb na Morzu Północnym. Mimo swojej ponad stuletniej historii jest jednym z najnowszych żaglowców pływających po Bałtyku. Od zniszczenia uratował ją obecny właściciel Mikko Karvonen, który chcąc przywrócić żaglowiec do dawnej świetności zlecił prace naprawcze. Na początku XXI wieku została całkowicie przebudowana na wzór przedstawicieli klasycznych jednostek pływających dzisiaj po morzach i oceanach. Prace rekonstrukcyjne prowadziło Fińskie Muzeum Morskie i tam też jest ona zarejestrowana jako żaglowiec o klasie historycznej. Latem 2005 roku odbyła swój pierwszy rejs pod pełnymi żaglami od 1950 r.

  • Bandera – fińska
  • Kraj – Finlandia
  • Długość i szerokość: 34 m x 6.0 m
  • Zanurzenie: 2.85 m
  • Wyporność: 155 ton
  • Powierzchnia żagli: 420 m²
  • Silnik: Sisu Diesel 645, DSBIM, 350 HP
  • Prędkość: 8 węzłów
  • Główny maszt: 30 m
  • Liczba osób na pokładzie – 50

 s/y Bonawentura

 

Jedna z najstarszych jednostek pływających pod biało-czerwoną banderą, zbudowana w 1948 roku. Projekt wykonano w czasach okupacji, w warunkach konspiracji. Do 1967 r. pełniła rolę kutra rybackiego na Bałtyku, następnie jako holownik stacjonowała w porcie Władysławowo. Ostatecznie kadłub emerytowanego kutra został przetransportowany barką do Przystani Akademickiego Klubu Morskiego AZS-ZSP w Wisłoujściu-Twierdzy. Tam rozpoczęto przebudowę i częściowy demontaż. Na przełomie 1993/1994 dokonano na jachcie ostatecznych prac i tym samym zakończono jeden z najdłuższych nadzorów, bo trwający łącznie nad przebudową i budową 21 lat. Według zamiarów armatora, Bonawentura miała być niekonwencjonalną szkołą resocjalizacji dla wychowanków sierocińców i podopiecznych kuratorów społecznych. Jednym z pierwszych rejsów zorganizowanych na żaglowcu był „Rejs młodych”. Ze względu na swój wygląd i częste postoje w gdańskiej marinie Bonawetura szybko stała się miejscem spotkań trójmiejskich artystów.

  • Długość całkowita: 20 m
  • Długość bez bukszprytu: 16.28 m
  • Szerokość: 4.87 m
  • Wysokość: 18 m
  • Wysokość boczna: 3.00 m
  • Zanurzenie: 2.10 m
  • Powierzchnia żagli: 150 m²

s/y Bryza H

Zbudowany został w 1952 roku w Pucku jako statek ratowniczy. Przez lata służył Polskiemu Ratownictwu Okrętowemu. Po zakończeniu służby w 1983 roku nowy właściciel Waldemar Heisler przebudował go na jacht żaglowy. Wówczas też nazwę jednostki rozszerzono o literę H – inicjał nazwiska właściciela. Jacht ten jest jedną z niewielu polskich jednostek żaglowych zbudowanych z drewna.

  • Bandera – polska
  • Kraj – Polska
  • Długość: i szerokość: 22,88 m x 5,40 m
  • Zanurzenie: 3,26 m
  • Powierzchnia żagli: 180 m²
  • Prędkość: 10 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie: 26

 s/y Baltic Star

S/y BALTIC STAR to jeden z najstarszych polskich, drewnianych oldtimerów. Został zbudowany z drewna dębowego w 1947 w Darłowie. Pierwotnie przeznaczony był do połowu ryb. Został gruntownie przebudowany w 1997 roku i pływa po Morzu Bałtyckim i Północnym uczestnicząc m.in. w zlotach żaglowców i oldtimerów. Od listopada 2014 poddawany jest cały czas zabiegom konserwatorskim.

  • Długość całkowita – 15,88 m
  • Długość z bukszprytem – 19,50 m
  • Szerokość 5,20 m
  • Powierzchnia żagli – 83 m2
  • Ożaglowanie gaflowe

 s/y Baltic Beauty

Zbudowana w 1926 roku w Holandii jako statek do przewozu żywych węgorzy Hans 11. W roku 1936 została sprzedana do Szwecji i przemianowana na Sven Wilhelm. Lata pracy i połowów nadwątliły jej budowę oraz piękno. W 1979 roku jej obecny właściciel – kapitan Victor Gottlow znalazł wrak “piękności”, kupił go i przekształcił w żaglowiec. Początkowo nosiła nazwę Dominique Fredion na cześć żony Gottlowa, jednak kiedy dostała pozwolenie na organizację rejsów czarterowych przemianowano ją na Baltic Beauty. Od 20 lat jednostka pływa jako łódka czarterowa po Bałtyku, a w 2004 roku została przerobiona na brygantynę. Ciekawostką jest, że pod pokładem Baltic Beauty znajdują się m.in. trzy łazienki oraz sauna.

  • Bandera – szwedzka
  • Kraj – Szwecja
  • Długość i szerokość: 40 m x 6m
  • Zanurzenie: 2.51 m
  • Powierzchnia żagli: 345 m²
  • Silnik: Volvo TMD 70
  • Prędkość: 8 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie – 50

 s/y Ark

S/y „ARK” został zbudowany w polskiej stoczni Ustka w 1956 r. jako drewniany /dąb/ kuter rybacki. Jednostka posiada : WC, kuchenkę, lodówkę, ogrzewanie oraz kompletne wyposażenie nawigacyjne.

  • Długość całkowita: 19.80 m
  • Szerokość: 4.80 m
  • Zanurzenie: 2.60 m
  • Silnik: 100 PS
  • Pow. Żagli: 110 qm
  • Typ ożaglowania: kecz gaflowy
  • Liczba osób na pokładzie – 22

 s/y Ernestine

S/y Ernestine powstała w 1899, dwa lata później jako „Hildegarda” pływała jako statek handlowy i rybacki po całym Bałtyku. Podczas II wojny światowej Ernestine straciła maszt, a następnie stopniowo odchodziła w zapomnienie. Sytuacja zmieniła się w latach 70’ XX dzięki Rolfowi Reeckmannowi, który przez kolejne 2 pół dekady z wielkim oddaniem prowadził prace rekonstrukcyjne. W 1996 roku została sprzedana parze architektów z Hannoweru, którzy przekształcili go w statek przystosowany do rejsów. Obecnie pływa po Baltyku nie tylko jako jacht turystyczny, ale pełnomorski żaglowiec. W 2011 roku wygrała regaty HanseSail.

  • Długość: 22 m
  • Szerokość całkowita: 5,2 m
  • Zanurzenie: 2,30 m

 STS Kapitan Borchardt

Sts Kapitan Borchardt powstał w 1918 roku w Holandii. Początkowo pływał jako oceaniczny statek towarowy pod nazwą „Nora”. W czasach II Wojny Światowej służył w Kriegsmarine jako statek szkoleniowy na Morzu Bałtyckim, a po jej zakończeniu powrócił do Holandii. W 1953 kupiony przez Szwedów służył jako jednostka handlowa. Po krótkim pobycie w Holandii w 1989 został przebudowany i przemianowany – od tej pory pod szwedzką banderą jako „Najaden” pływał w rejsach czarterowych po Bałtyku. W 2011 żaglowiec został kupiony przez obecnego właściciela i nadano mu nową nazwę. Żaglowiec może zabrać na pokład maksymalnie 64 osoby w systemie regatowym „gorącej koi” (tj. w obsadzie czterech wacht 15-osobowych w rejsach regatowych) lub maksymalnie 50 osób w rejsach szkoleniowych.

  • Długość: 45 [m]
  • Szerokość: 7,02 [m]
  • Zanurzenie: 3,21 [m]
  • Typ ożaglowania: szkuner gaflowy
  • Ilość miejsc: 50

S/Y Libava

Jeden z ulubionych żaglowców pojawiających się na Baltic Sail – pływająca pod banderą łotewską Libava jest zrekonstruowanym XVII wiecznym żaglowcem. Prace nad Libavą rozpoczęły się w maju 2007 roku w rosyjskiej stoczni „Varyag”. Podczas budowy wykorzystywano tradycyjne metody, powszechne w budowie statku cztery wieki temu . Projekt żaglowca powstał w oparciu o materiały muzealne, przede wszystkim rysunki duńskich jachtów z Muzeum Morskiego w Petersburgu oraz niemieckich książek historycznych.

Mercedes

Ten pływający pod holenderską banderą żaglowiec to największa jednostka biorąca udział w zlocie Baltic Sail Gdańsk 2018. Liczy sobie 50 metrów długości, ma 18 żagli o łącznej powierzchni 900 m² i 140 miejsc na pokładzie. Na co dzień Mercedes pływa po wodach Morza Śródziemnego, Morza Północnego i Bałtyku. Zwodowany został w maju 2005 w Holandii i od tej pory nieprzerwanie żegluje ukazując swój majestat w pełnej krasie.

  • Długość: 50 [m]
  • Szerokość: 7,60 [m]
  • Zanurzenie: 3,60 [m]
  • Powierzchnia żagli: 900 [m²] na 18 żaglach
  • Ilość miejsc: 140

s/y Olander


Zbudowany w 1931 roku w Esbjerg w Danii. Początkowo pływał pod duńską banderą, jednak w 1979 roku trafił do Niemiec, gdzie zmieniali się kolejni właściciele. W swym ostatnim rejsie pod niemiecką banderą dopłynął do Szczecina, gdzie po wyposażeniu jednostki w maszty przerobiono ją na kecz gaflowy. Nadano mu nazwę Holzholz od nazwy firmy niemieckiego armatora. W wyniku niekorzystnego biegu zdarzeń w roku 2005 osiadł na dnie Dąbskiej Strugi w rejonie przystani SEJK Pogoń i został częściowo spalony. W roku 2008 wydobyty i uratowany od pocięcia na drewno opałowe. Odbudowany w latach 2008 -2011. Zachowano tradycyjny takielunek z dbałością o detale i funkcjonalność. Z myślą o bezpieczeństwie żeglugi wkomponowano nowoczesne elektroniczne systemy nawigacyjne.
• Rok budowy 1931
• Długość linii wodnej 15,70 m
• Długość kadłuba 18,00 m (17,90)
• Długość całkowita 23,50 m
• Szerokość 4,80 m (4,72)
• Zanurzenie: 2,25 m
• Powierzchnia ożaglowania: 220 m²

s/y Yunyi Baltiets


To pierwszy żaglowiec zbudowany w Rosji, w państwowym przedsiębiorstwie od 1914. Zwodowany został w 1989 w Leningradzie. Żaglowiec jest wykorzystywany w celach edukacyjnych, jako jednostka szkoleniowa dla dzieci i młodzieży. W roku 2012 żaglowiec został przetransportowany do Petersburga, gdzie przeszedł renowację – przemalowanie, wymianę urządzeń nawigacyjnych i mechanicznych, zamianę ożaglowania i takielunku. Swoją pierwszą podróż po renowacji odbył w 2016 roku, kiedy wraz z 25 kadetami na pokładzie odwiedził Gotlandię, Wyborg i Petersburg.
Obecnie t/s Yunyi Baltiets można spotkać na wodach morza Bałtyckiego, gdzie regularnie odwiedza m.in. Finlandię, Łotwę, Niemcy, Polskę.
Bandera – rosyjska
Kraj – Rosja
Długość : 50 m.
Szerokość: 9 m
Zanurzenie: 3,2 m

s/y Farurej

Farurej został wybudowany w 1980 r. w stoczni im. Josepha Conrada w Gdańsku dla Jacht Klubu Morskiego ATOL w Warszawie. Jego portem macierzystym jest od zawsze Gdynia. Farurej swój pierwszy rejs odbył w 1980 r. do St. Petersburga (d. Leningrad, ZSRR) pod dowództwem płk. Ryszarda Kuklińskiego, ówczesnego Komandora Jacht Klubu ATOL.
Obecnie armatorem jednostki jest Oddział Jacht Klubu Marynarki Wojennej Kotwica – ATOL. Jacht jest wykorzystywany do rejsów morskich o charakterze szkoleniowo-stażowym oraz turystycznym po wodach Morza Bałtyckiego i Morza Północnego. Bierze udział w licznych Zlotach oraz promuję żeglugę non-profit w zamian za wkład w działalność klubową. Farurej przyciąga na swój pokład żeglarzy, klubowiczów oraz wolontariuszy, dzięki którym możliwe jest utrzymanie oraz zapewnienie zdolności żeglugowej tej pięknej mahoniowej jednostki. <

dane techniczne
typ jachtu: Opal IV, jol
długość: 13,64 m
szerokość: 3,60 m
zanurzenie: 1,95 m
załoga: 2-9 osób
powierzchnia ożaglowania: 80 m2
silnik: Perkins AD3 152UR 34kW

SV Brabander

Źródło: https://www.ku.lt/en/blog/to-iceland-on-ku-sailboat-brabander-20-ports-in-47-days

Zbudowana w 1977 roku w Niderlandach w porcie Drimmelen na zlecenie Freda i Nelly Jenssenów. W 2006 Uniwersytet w Kłajpedzie kupił żaglowiec i nie zmieniając jego nazwy, wykorzystuje go w celach edukacyjnych, badawczych oraz turystycznych. Załogę stanowią studenci oraz kadeci. Jest to największy żaglowiec wykorzystywany do projektów oceanograficznych, jakim dysponuje Litwa.
Żegluje przede wszystkim po wodach Morza Bałtyckiego uczestnicząc w wielu żeglarskich wydarzeniach: Tall Ship Races, Balitc Sail Gdańsk, Hanse Sail w Rostoku czy Gdańskie Oltimery.
Bandera: litewska
Port macierzysty: Kłajpeda
Typ ożaglowania: szkuner
Liczba osób na pokładzie: 36
Długość: 23,30 m
Szerokość: 6,10 m
Zanurzenie: 2,70 m
Powierzchnia ożaglowania: 540 m²

s/y Joseph Conrad

Powstał w 1958 roku jako pierwszy z serii jachtów oceanicznych budowanych w Stoczni Gdańskiej im. Lenina. S/Y Joseph Conrad to jacht oceaniczny typu J-140 (Stuczterdziestka), którego armatorem jest Akademicki Klub Morski AZS w Gdyni. W 2105 roku rozpoczął się zasłużony remont żaglowca. Nazwa jachtu pochodzi od angielskiego pisarza polskiego pochodzenia (Józefa Konrada Korzeniowskiego). Pierwszym kapitanem SY Josepha Conrada był Bogdan Dacko, później jednostką dowodził m.in. Zbigniew Szpetulski.
• Bandera: polska
• Data budowy: 1958
• Powierzchnia ożaglowania: 144 m²
• Długość całkowita 18 m
• Szerokość 4,08 m
• Zanurzenie: 3,5 m (po powiększeniu balastu), wcześniej 2,85 m

 s/y Szkwał


Zbudowany w 1938 roku w Niemczech do Trójmiasta najprawdopodobniej trafił podczas II wojny światowej i tutaj już pozostał, by w 1945 roku stać się własnością Akademickiego Związku Morskiego (późniejszego AKM-u) w Gdańsku. W latach późniejszych SZKWAŁ wielokrotnie odnosił sukcesy w regatach Kieler Woche, Ostsee Woche i Międzynarodowych Morskich Mistrzostwach Polski. Od połowy lat ’70 jacht nie pływał i zaczął podupadać. Były nawet plany jego kasacji, jednak w 1976 roku po powrocie z zagranicy zobaczył go jego obecny właściciel i po ponad dwuletnich rozmowach z kolejnymi komandorami AKM udało mu się jacht kupić. Remont prowadzony metodą chałupniczą trwał do 1995 roku. Od tamtej pory do chwili obecnej jacht pływa, głównie z bardzo młodą i liczną załogą, która w zamian za pomoc w przygotowaniu go do kolejnych sezonów – żegluje za darmo.
DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 12.69 m
Szerokość: 2.66 m
Zanurzenie: 1.75 m
Typ ożaglowania: slup
Powierzchnia żagli: 54.5 m2
Kadłub: Drewno
Silnik: YANMAR
Moc silnika: 30 KM

s/y Mestwin

 

Typ: J-80
Zbudowany w 1967 roku przez Stocznię Gdańską według projektu Henryka Kujawy i Józefa Szymańdy
Numer rejestracyjny: PZ 69
Port Macierzysty: Gdańsk, Górki Zachodnie
Armator: Marian Śmiałkowski

DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 13,55 m
Długość linii wodnej: 11,5 m
Szerokość: 3,60 m
Zanurzenie: 2,20 m
Wyporność: 13 t
Balast: 1,6 t
Wysokość grotmasztu: 16m
Wysokość bezanmasztu: 7m
Typ ożaglowania: jol
Powierzchnia pomiarowa ożaglowania: 80 m2
Kadłub: stal
Silnik: Volvo Penta MD3B
Moc silnika: 60KM

s/y Zia


S/Y Zia został zaprojektowany przez architekta Williama Gardena na bardzo długie wyprawy, co tłumaczy duże zbiorniki wody oraz paliwa. Zbudowany w 1958 roku przez stocznię Dittmar & Donaldson w Kaliforni. Drewniany kadłub jachtu stanowi poszycie diagonalne z czerwonego cedru. Na dziobie umieszczony jest totem plemienia indiańskiego Zia z Nowego Meksyku. Pierwszy amerykański właściciel, Robert F. Johnson, korzystał z jachtu do długich rejsów i opłynął nim obszernie wody północnego Pacyfiku, aż do Alaski. W latach 1959-61 brał udział w regatach transpacyficznych w klasie A. Jako pamiątka z tych regat w salonie umieszczone są dwa medale z tych regat. Na dziobie umieszczony jest totem plemienia indiańskiego Zia z Nowego Meksyku. W 1973 roku s/y Zia został zakupiony przez francuskiego żeglarza i architekta, który korzystał z jachtu prywatnie głównie na wycieczki w zachodniej części Morza Śródziemnego a od 1996 roku w Bretanii. Od 2012 roku armatorem jachtu jest polski żeglarz z zamiłowaniem do oldtimerów, Mariusz Krawczyk, który przeprowadził go w 2013 roku do portu Jastarnia. Remontu podjęła się firma Complex Jacht.

s/y Hetman

 

Zbudowany w 1936 roku w niemieckiej stoczni Abeking&Rasmussen s/y Hetman to 16metrowa, mahoniowy jacht regatowy, który po burzliwych dziejach wojennych trafił w ręce Marynarki Wojennej i do dziś pływa pod jej banderą. Zazwyczaj najstarszy uczestnik zlotu Próchno i Rdza!

Typ jachtu: Rassmusen
Port Macierzysty: Gdynia
Armator: Ośrodek Szkolenia Żeglarskiego Marynarki Wojennej Gdynia
Stocznia: ABEKING & RASMUSSEN w Lemwerder k.Bremen
Rok budowy: 1936

DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 15,49 m
Szerokość: 3,93 m
Zanurzenie: 2,51 m
Liczba masztów: 1
Typ ożaglowania: slup
Powierzchnia ożaglowania: 92,6 m²
Kadłub: drewno
Załoga: 10 osób

s/y Wanda

Jacht (rok budowy 1967) zaprojektowano i wykonano w stylistyce modnej w latach 30. ubiegłego stulecia. Powstał w zgodnej z formułą RORC serii jachtów typu Vega zbudowanych w Szczecińskiej Stoczni Jachtowej im. Leonida Teligi w latach 60. według projektu Ryszarda Langera i Kazimierza Michalskiego. Dębowa konstrukcja z mahoniowym poszyciem i teakowym pokładem to najlepsze do budowy jachtów naturalne materiały – odporne na ścieranie, pęcznienie i gnicie. WANDA to wspaniały jacht, który służył wcześniej przez ponad ćwierć wieku żeglarzom spod Wawelu – stąd jego „krakowskie” imię. Pływali nim po wodach Oceanu Atlantyckiego, mórz – Północnego, Norweskiego i Bałtyku, na Islandię, Wyspy Owcze, w północne rejony Zatoki Botnickiej, a nawet – w 1972 r. – do NRD.