Żaglowce 2019

s/y Lukull

 

Budowa Jachtu Lucull została rozpoczęta w 1939 roku i trwała aż 6 lat. Statek do 1965 roku był wykorzystywany do utrzymywania akwenów rybackich. Po 1965  jacht został wycofany ze służby i trafił w prywatne ręce. Nowy właściciel zdecydował się przerobić go na swoje potrzeby i podążając za ówczesnym trendem zaczął go cementować. Jednak modernizacja nie została zakończona sukcesem i tak jacht leżał samotnie na brzegu porośnięty gruzem i mieszaniną gliny i piasku z terenów łęgowych. W takim stanie jacht został odkryty przez obecnego właściciela „Lukulla”. Od tego momentu rozpoczął się niezwykle trudny remont, który trwał 17 lat.

  • Lata budowy – 1939-1945
  • Bandera – rosyjska
  • Kraj – Rosja
  • Długość i szerokość: 17,5m x 4,9m
  • Zanurzenie: 2.5 m
  • Powierzchnia żagli: 192 m²

s/y Baltic Beauty

 

Zbudowana w 1926 roku w Holandii jako statek do przewozu żywych węgorzy Hans 11. W roku 1936 została sprzedana do Szwecji i przemianowana na Sven Wilhelm. Lata pracy i połowów nadwątliły jej budowę oraz piękno. W 1979 roku jej obecny właściciel – kapitan Victor Gottlow znalazł wrak “piękności”, kupił go i przekształcił w żaglowiec. Początkowo nosiła nazwę Dominique Fredion na cześć żony Gottlowa, jednak kiedy dostała pozwolenie na organizację rejsów czarterowych przemianowano ją na Baltic Beauty. Od 20 lat jednostka pływa jako łódka czarterowa po Bałtyku, a w 2004 roku została przerobiona na brygantynę. Ciekawostką jest, że pod pokładem Baltic Beauty znajdują się m.in. trzy łazienki oraz sauna.

  • Bandera – szwedzka
  • Kraj – Szwecja
  • Długość i szerokość: 40 m x 6m
  • Zanurzenie: 2.51 m
  • Powierzchnia żagli: 345 m²
  • Silnik: Volvo TMD 70
  • Prędkość: 8 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie – 50

s/y Baltic Star

 

S/y BALTIC STAR to jeden z najstarszych polskich, drewnianych oldtimerów. Został zbudowany z drewna dębowego w 1947 w Darłowie. Pierwotnie przeznaczony był do połowu ryb. Został gruntownie przebudowany w 1997 roku i pływa po Morzu Bałtyckim i Północnym uczestnicząc m.in. w zlotach żaglowców i oldtimerów. Od listopada 2014 poddawany jest cały czas zabiegom konserwatorskim.

  • Długość całkowita – 15,88 m
  • Długość z bukszprytem – 19,50 m
  • Szerokość 5,20 m
  • Powierzchnia żagli – 83 m2
  • Ożaglowanie gaflowe

 s/y Yunyi Baltiets


To pierwszy żaglowiec zbudowany w Rosji, w państwowym przedsiębiorstwie od 1914. Zwodowany został w 1989 w Leningradzie. Żaglowiec jest wykorzystywany w celach edukacyjnych, jako jednostka szkoleniowa dla dzieci i młodzieży. W roku 2012 żaglowiec został przetransportowany do Petersburga, gdzie przeszedł renowację – przemalowanie, wymianę urządzeń nawigacyjnych i mechanicznych, zamianę ożaglowania i takielunku. Swoją pierwszą podróż po renowacji odbył w 2016 roku, kiedy wraz z 25 kadetami na pokładzie odwiedził Gotlandię, Wyborg i Petersburg.
Obecnie t/s Yunyi Baltiets można spotkać na wodach morza Bałtyckiego, gdzie regularnie odwiedza m.in. Finlandię, Łotwę, Niemcy, Polskę.
Bandera – rosyjska
Kraj – Rosja
Długość : 50 m.
Szerokość: 9 m
Zanurzenie: 3,2 m

SV Brabander

Źródło: https://www.ku.lt/en/blog/to-iceland-on-ku-sailboat-brabander-20-ports-in-47-days

Zbudowana w 1977 roku w Niderlandach w porcie Drimmelen na zlecenie Freda i Nelly Jenssenów. W 2006 Uniwersytet w Kłajpedzie kupił żaglowiec i nie zmieniając jego nazwy, wykorzystuje go w celach edukacyjnych, badawczych oraz turystycznych. Załogę stanowią studenci oraz kadeci. Jest to największy żaglowiec wykorzystywany do projektów oceanograficznych, jakim dysponuje Litwa.
Żegluje przede wszystkim po wodach Morza Bałtyckiego uczestnicząc w wielu żeglarskich wydarzeniach: Tall Ship Races, Balitc Sail Gdańsk, Hanse Sail w Rostoku czy Gdańskie Oltimery.
Bandera: litewska
Port macierzysty: Kłajpeda
Typ ożaglowania: szkuner
Liczba osób na pokładzie: 36
Długość: 23,30 m
Szerokość: 6,10 m
Zanurzenie: 2,70 m
Powierzchnia ożaglowania: 540 m²