Żaglowce

s/y Sta Maria

KUP BILET

Stanowi przykład katamaranu z linii WAVE 58 projektowanych i produkowanych w Szczecinie, w historycznej stoczni im. Leonida Teligi. To pełnomorska jednostka przeznaczona do turystyki i rekreacji bez ograniczenia rejonu żeglugi o klasie projektowej A. Dzięki połączeniu nowoczesnej technologii z latami morskich doświadczeń stworzono bezpieczny, ale i luksusowy jacht żaglowy na miarę XXI wieku.

  • Długość kadłubów :17,60 [m]
  • Długość na wodnicy: :16,70 [m]
  • Szerokość całkowita: :9,20 [m]
  • Zanurzenie: :1,30 [m]
  • Powierzchnia ożaglowania: :G. 106 [m2], F. 66 [m2], Gen. 170 [m2]
  • Wyporność konstrukcyjna: :14,00 [m3]
  • Silniki: :Volvo Penta D2-55 – 55KM
  • Zbiornik paliwa: :2×400 l

s/y Santa Barbara Anna

KUP BILET

Historia żaglowca sięga 1957 roku. Statek swoje życie rozpoczął jako trawler rybacki, jednak wielokrotnie był przebudowywany. Ostateczną metamorfozę przeszedł po sprzedaży w 1984 do Kornwalii, kiedy to stał się trzymasztowym żaglowcem. W czasach  późniejszych przechodził z rąk do rąk, aż do roku 1993, kiedy zaniedbany żaglowiec kupili członkowie popularnego zespołu The Kelly Family. Jednostka została odnowiona znacznym nakładem pieniędzy i przystosowana dla potrzeb dużej rodziny. Na cześć zmarłej matki statek został nazwany Santa Barbara Anna. Żaglowiec nadal należy do Joe Kelly’ego, jednak jednostką opiekuje się prywatne stowarzyszenie z Rostocku.

  • Bandera – niemiecka
  • Kraj – Niemcy
  • Długość: i szerokość: 44,20 m x 7,01 m
  • Zanurzenie: 3,66 m
  • Powierzchnia żagli: 538 m²
  • Silnik: Caterpillar 3408 B DITA
  • Prędkość: 19 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie: 40

s/y Joanna Saturna

KUP BILET

Zbudowana w 1903 roku, początkowo służyła do połowu ryb na Morzu Północnym. Mimo swojej ponad stuletniej historii jest jednym z najnowszych żaglowców pływających po Bałtyku. Od zniszczenia uratował ją obecny właściciel Mikko Karvonen, który chcąc przywrócić żaglowiec do dawnej świetności zlecił prace naprawcze. Na początku XXI wieku została całkowicie przebudowana na wzór przedstawicieli klasycznych jednostek pływających dzisiaj po morzach i oceanach. Prace rekonstrukcyjne prowadziło Fińskie Muzeum Morskie i tam też jest ona zarejestrowana jako żaglowiec o klasie historycznej. Latem 2005 roku odbyła swój pierwszy rejs pod pełnymi żaglami od 1950 r.

  • Bandera – fińska
  • Kraj – Finlandia
  • Długość i szerokość: 34 m x 6.0 m
  • Zanurzenie: 2.85 m
  • Wyporność: 155 ton
  • Powierzchnia żagli: 420 m²
  • Silnik: Sisu Diesel 645, DSBIM, 350 HP
  • Prędkość: 8 węzłów
  • Główny maszt: 30 m
  • Liczba osób na pokładzie – 50

s/y Bryza H

KUP BILET

Zbudowany został w 1952 roku w Pucku jako statek ratowniczy. Przez lata służył Polskiemu Ratownictwu Okrętowemu. Po zakończeniu służby w 1983 roku nowy właściciel Waldemar Heisler przebudował go na jacht żaglowy. Wówczas też nazwę jednostki rozszerzono o literę H – inicjał nazwiska właściciela. Jacht ten jest jedną z niewielu polskich jednostek żaglowych zbudowanych z drewna.

  • Bandera – polska
  • Kraj – Polska
  • Długość: i szerokość: 22,88 m x 5,40 m
  • Zanurzenie: 3,26 m
  • Powierzchnia żagli: 180 m²
  • Prędkość: 10 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie: 26

s/y Baltic Star

KUP BILET

S/y BALTIC STAR to jeden z najstarszych polskich, drewnianych oldtimerów. Został zbudowany z drewna dębowego w 1947 w Darłowie. Pierwotnie przeznaczony był do połowu ryb. Został gruntownie przebudowany w 1997 roku i pływa po Morzu Bałtyckim i Północnym uczestnicząc m.in. w zlotach żaglowców i oldtimerów. Od listopada 2014 poddawany jest cały czas zabiegom konserwatorskim.

  • Długość całkowita – 15,88 m
  • Długość z bukszprytem – 19,50 m
  • Szerokość 5,20 m
  • Powierzchnia żagli – 83 m2
  • Ożaglowanie gaflowe

s/y Baltic Beauty

KUP BILET

Zbudowana w 1926 roku w Holandii jako statek do przewozu żywych węgorzy Hans 11. W roku 1936 została sprzedana do Szwecji i przemianowana na Sven Wilhelm. Lata pracy i połowów nadwątliły jej budowę oraz piękno. W 1979 roku jej obecny właściciel – kapitan Victor Gottlow znalazł wrak “piękności”, kupił go i przekształcił w żaglowiec. Początkowo nosiła nazwę Dominique Fredion na cześć żony Gottlowa, jednak kiedy dostała pozwolenie na organizację rejsów czarterowych przemianowano ją na Baltic Beauty. Od 20 lat jednostka pływa jako łódka czarterowa po Bałtyku, a w 2004 roku została przerobiona na brygantynę. Ciekawostką jest, że pod pokładem Baltic Beauty znajdują się m.in. trzy łazienki oraz sauna.

  • Bandera – szwedzka
  • Kraj – Szwecja
  • Długość i szerokość: 40 m x 6m
  • Zanurzenie: 2.51 m
  • Powierzchnia żagli: 345 m²
  • Silnik: Volvo TMD 70
  • Prędkość: 8 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie – 50

s/y Ark

KUP BILET

S/y „ARK” został zbudowany w polskiej stoczni Ustka w 1956 r. jako drewniany /dąb/ kuter rybacki. Jednostka posiada : WC, kuchenkę, lodówkę, ogrzewanie oraz kompletne wyposażenie nawigacyjne.

  • Długość całkowita: 19.80 m
  • Szerokość: 4.80 m
  • Zanurzenie: 2.60 m
  • Silnik: 100 PS
  • Pow. Żagli: 110 qm
  • Typ ożaglowania: kecz gaflowy
  • Liczba osób na pokładzie – 22

s/y Ernestine

KUP BILET

S/y Ernestine powstała w 1899, dwa lata później jako „Hildegarda” pływała jako statek handlowy i rybacki po całym Bałtyku. Podczas II wojny światowej Ernestine straciła maszt, a następnie stopniowo odchodziła w zapomnienie. Sytuacja zmieniła się w latach 70’ XX dzięki Rolfowi Reeckmannowi, który przez kolejne 2 pół dekady z wielkim oddaniem prowadził prace rekonstrukcyjne. W 1996 roku została sprzedana parze architektów z Hannoweru, którzy przekształcili go w statek przystosowany do rejsów. Obecnie pływa po Baltyku nie tylko jako jacht turystyczny, ale pełnomorski żaglowiec. W 2011 roku wygrała regaty HanseSail.

  • Długość: 22 m
  • Szerokość całkowita: 5,2 m
  • Zanurzenie: 2,30 [m]


Pozostałe jednostki

m/y Helios Hel

 

 

 

KUP BILET

Został wybudowany w 1938 roku w stoczni w Hamburgu. Stocznię opuścił jako DRADENAU. Był oddelegowany do służby celnej w Hamburgu . W latach 60-tych został wprowadzony do Instytutu Morskiego w Świnoujściu , zaś w latach 90-tych przeszedł w ręce prywatnego armatora .W 2011 roku przeszedł kapitalny remont i zmienił nazwę na HELIOS HEL. Od tego czasu cumuje na Helu i służy jako statek wycieczkowy

m/y Alfred

KUP BILET

Wybudowany w 1946 w Niemczech do połowu ryb Alfred jest przedstawicielem bardzo nielicznej w Polsce grupy zabytkowych motorowców. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych przypłynął do Kolobrzegu, gdzie przez kolejne sezony woził wędkarzy morskich. W roku 2016 cudem ocalony od losu „altanki na działce” przez grupę pasjonatów, podlega w tej chwili kompleksowej odnowie i na zlocie w Gdańsku będzie miał oficjalne rozpoczęcie służby na Motławie i wodach Zatoki Gdańskiej, gdzie jeszcze nigdy, w trakcie swego 70 letniego życia, nie był.

  • LOA 14,55
  • B 4,80
  • Załoga 12+2
  • Silnik Volvo-Penta 140kW

m/y Gulf Star

 KUP BILET

Ten mały otwarto pokładowy kuter, zbudowany pod koniec lat 80 w Ustce, przez ponad ćwierć wieku łowił ryby jako UST29. Od tego roku stacjonuje w Gdańsku, gdzie umożliwia, dzięki swym kompaktowym rozmiarom, dopływanie w najdziksze zakamarki gdańskich wód portowych. Solidna konstrukcja, potężny jak na swe rozmiary silnik stacjonarny i fachowa załoga zapewniają fantastyczną możliwość zasmakowania wodnej przygody w Gdańsku.

  • LOA 7,60
  • B 2,45
  • Załoga 8+2
  • Silnik MB 46kW

Pozostali uczestnicy zlotu 

s/y Olander


Zbudowany w 1931 roku w Esbjerg w Danii. Początkowo pływał pod duńską banderą, jednak w 1979 roku trafił do Niemiec, gdzie zmieniali się kolejni właściciele. W swym ostatnim rejsie pod niemiecką banderą dopłynął do Szczecina, gdzie po wyposażeniu jednostki w maszty przerobiono ją na kecz gaflowy. Nadano mu nazwę Holzholz od nazwy firmy niemieckiego armatora. W wyniku niekorzystnego biegu zdarzeń w roku 2005 osiadł na dnie Dąbskiej Strugi w rejonie przystani SEJK Pogoń i został częściowo spalony. W roku 2008 wydobyty i uratowany od pocięcia na drewno opałowe. Odbudowany w latach 2008 -2011. Zachowano tradycyjny takielunek z dbałością o detale i funkcjonalność. Z myślą o bezpieczeństwie żeglugi wkomponowano nowoczesne elektroniczne systemy nawigacyjne.
• Rok budowy 1931
• Długość linii wodnej 15,70 m
• Długość kadłuba 18,00 m (17,90)
• Długość całkowita 23,50 m
• Szerokość 4,80 m (4,72)
• Zanurzenie: 2,25 m
• Powierzchnia ożaglowania: 220 m²

s/y Joseph Conrad

Powstał w 1958 roku jako pierwszy z serii jachtów oceanicznych budowanych w Stoczni Gdańskiej im. Lenina. S/Y Joseph Conrad to jacht oceaniczny typu J-140 (Stuczterdziestka), którego armatorem jest Akademicki Klub Morski AZS w Gdyni. W 2105 roku rozpoczął się zasłużony remont żaglowca. Nazwa jachtu pochodzi od angielskiego pisarza polskiego pochodzenia (Józefa Konrada Korzeniowskiego). Pierwszym kapitanem SY Josepha Conrada był Bogdan Dacko, później jednostką dowodził m.in. Zbigniew Szpetulski.
• Bandera: polska
• Data budowy: 1958
• Powierzchnia ożaglowania: 144 m²
• Długość całkowita 18 m
• Szerokość 4,08 m
• Zanurzenie: 3,5 m (po powiększeniu balastu), wcześniej 2,85 m

s/y Hetman

 

Zbudowany w 1936 roku w niemieckiej stoczni Abeking&Rasmussen s/y Hetman to 16metrowy, mahoniowy jacht regatowy, który obecnie pływa pod banderą Marynarki Wojennej. Wojnę s/y Hetman przetrwał w Travemunde, odnaleziony w 1945 roku powrócił do Polski i był pierwszą jednostką na której po wojnie szkolono żeglarzy. W 1948 roku został oficjalnie mianowany Jachtem Prezydenckim. Pod opieką marynarzy z Morskiego Ośrodka Sportów Wodnych Marynarki Wojennej (obecnie: Ośrodek Szkolenia Żeglarskiego MW) w Gdyni Hetman odbył wiele pięknych rejsów po morzach Bałtyckim i Północnym. W 2015 roku s/y Hetman wrócił na wodę po generalnym remoncie, w trakcie którego wymieniono naruszone zębem czasu elementy jego drewnianej konstrukcji.
DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 15,49 m
Szerokość: 3,93 m
Zanurzenie: 2,51 m
Liczba masztów: 1
Typ ożaglowania: slup
Powierzchnia ożaglowania: 92,6 m²

 

s/y Szkwał


Zbudowany w 1938 roku w Niemczech do Trójmiasta najprawdopodobniej trafił podczas II wojny światowej i tutaj już pozostał, by w 1945 roku stać się własnością Akademickiego Związku Morskiego (późniejszego AKM-u) w Gdańsku. W latach późniejszych SZKWAŁ wielokrotnie odnosił sukcesy w regatach Kieler Woche, Ostsee Woche i Międzynarodowych Morskich Mistrzostwach Polski. Od połowy lat ’70 jacht nie pływał i zaczął podupadać. Były nawet plany jego kasacji, jednak w 1976 roku po powrocie z zagranicy zobaczył go jego obecny właściciel i po ponad dwuletnich rozmowach z kolejnymi komandorami AKM udało mu się jacht kupić. Remont prowadzony metodą chałupniczą trwał do 1995 roku. Od tamtej pory do chwili obecnej jacht pływa, głównie z bardzo młodą i liczną załogą, która w zamian za pomoc w przygotowaniu go do kolejnych sezonów – żegluje za darmo.
DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 12.69 m
Szerokość: 2.66 m
Zanurzenie: 1.75 m
Typ ożaglowania: slup
Powierzchnia żagli: 54.5 m2
Kadłub: Drewno
Silnik: YANMAR
Moc silnika: 30 KM

 

s/y Zia


S/Y Zia został zaprojektowany przez architekta Williama Gardena na bardzo długie wyprawy, co tłumaczy duże zbiorniki wody oraz paliwa. Zbudowany w 1958 roku przez stocznię Dittmar & Donaldson w Kaliforni. Drewniany kadłub jachtu stanowi poszycie diagonalne z czerwonego cedru. Na dziobie umieszczony jest totem plemienia indiańskiego Zia z Nowego Meksyku. Pierwszy amerykański właściciel, Robert F. Johnson, korzystał z jachtu do długich rejsów i opłynął nim obszernie wody północnego Pacyfiku, aż do Alaski. W latach 1959-61 brał udział w regatach transpacyficznych w klasie A. Jako pamiątka z tych regat w salonie umieszczone są dwa medale z tych regat. Na dziobie umieszczony jest totem plemienia indiańskiego Zia z Nowego Meksyku. W 1973 roku s/y Zia został zakupiony przez francuskiego żeglarza i architekta, który korzystał z jachtu prywatnie głównie na wycieczki w zachodniej części Morza Śródziemnego a od 1996 roku w Bretanii. Od 2012 roku armatorem jachtu jest polski żeglarz z zamiłowaniem do oldtimerów, Mariusz Krawczyk, który przeprowadził go w 2013 roku do portu Jastarnia. Remontu podjęła się firma Complex Jacht.

s/y Wanda

 

Jacht (rok budowy 1967) zaprojektowano i wykonano w stylistyce modnej w latach 30. ubiegłego stulecia. Powstał w zgodnej z formułą RORC serii jachtów typu Vega zbudowanych w Szczecińskiej Stoczni Jachtowej im. Leonida Teligi w latach 60. według projektu Ryszarda Langera i Kazimierza Michalskiego. Dębowa konstrukcja z mahoniowym poszyciem i teakowym pokładem to najlepsze do budowy jachtów naturalne materiały – odporne na ścieranie, pęcznienie i gnicie. WANDA to wspaniały jacht, który służył wcześniej przez ponad ćwierć wieku żeglarzom spod Wawelu – stąd jego „krakowskie” imię. Pływali nim po wodach Oceanu Atlantyckiego, mórz – Północnego, Norweskiego i Bałtyku, na Islandię, Wyspy Owcze, w północne rejony Zatoki Botnickiej, a nawet – w 1972 r. – do NRD.

S/y Freya

S/y Freya została wyspawana w Stoczni Gdańskiej na zamówienie kpt. Dariusza Boguckiego w 1968 roku, w oparciu o zmodyfikowany projekt pierwszego jachtu z serii J-80, słynnego Eurosa. Kapitan Bogucki przygotowywał się wówczas do pierwszego polskiego rejsu pod żaglami na Grenlandię.
Po gorączkowych przygotowaniach liczący 13,5 metra długości jacht wyruszył z Górek Zachodnich 29 czerwca 1969 roku. Półtora miesiąca później, dzięki sprzyjającym warunkom lodowym Freya podała cumy w Gothab na Grenlandii – a 19 września szczęśliwie wróciła do macierzystego portu.

Typ: J-80
Zbudowana w 1967 roku przez Stocznię Gdańską według projektu Henryka Kujawy i Józefa Szymańdy
Numer rejestracyjny:
Port Macierzysty: Gdańsk, Górki Zachodnie
Armator: Marian Śmiałkowski

DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 13,55 m
Długość linii wodnej: 11,5 m
Szerokość: 3,60 m
Zanurzenie: 2,20 m
Wyporność: 13 t
Balast: 1,6 t
Wysokość grotmasztu: 16m
Wysokość bezanmasztu: 7m
Typ ożaglowania: jol
Powierzchnia pomiarowa ożaglowania: 80 m²
Kadłub: stal
Silnik: Volvo Penta MD21
Moc silnika: 60KM
Liczba koi: 9
s/y Freya

 

s/y Madrugada

 

Słowo Madrugada w języku hiszpańskim określa „przedświt”, „brzask”. Jest to mahoniowy jacht wybudowany prze Henryka Jungsta , obecnie znajduje się w rękach jego syna – Jana. Mimo niewielkich rozmiarów (10,5 m. długości, 3 m. szerokości, 1,5 m. zanurzenia) to nowocześnie wyposażony jacht o klasycznej duszy, który przeżył niejedną przygodę na morskich wodach.

s/y Farurej

SONY DSC

Zbudowany w 1980 roku jako następca starszego kolegi s/y Opala, który to na skutek złego stanu technicznego nie uzyskał dopuszczenia do żeglugi. Swój inauguracyjny rejs odbył w czerwcu 1980 r. do Leningradu z kapitanem Ryszardem Kuklińskim. Ma klasyczną, drewnianą konstrukcję sprawdzającą się w każdych warunkach wiatrowych. Na swoim koncie ma m.in. wody Morza Bałtyckiego, Północnego oraz wielu innych trudnych i ciekawych akwenów.
• Rocznik: 1980 r.
• Typ: Opal IV
• Długość: 13,64 m
• Szerokość: 3,6 m
• Zanurzenie: 1,95 m
• Powierzchnia żagli: 80 m²
• Typ ożaglowania: jol
• Silnik: Perkins 48 KM

s/y Dar Pucka


Zbudowany w 1988 roku w stoczni Conrada w Gdańsku specjalnie po to, aby zapewnić niezapomniane wrażenia i szybką żeglugę. Świetnie sprawdza się w każdych warunkach morskiego rejsu, a rasowa linia kadłuba podkreśla jego regatowe zacięcie. Jest to jacht z tradycjami, wielokrotny zwycięzca wielu bałtyckich regat, mający w swej historii rejsy po Bałtyku i Morzu Północnym. Żeglował również po największych jeziorach Europy – Ładodze i Onedze, dotarł do kolebki prawosławia na Wyspie Walam i pozostałości pierwszego łagru na Wyspach Sołowieckich. Ma także za sobą wyprawę SEKSTANT EXPEDITION – Russia 2012, w trakcie której dotarł do Archangielska.
• Rocznik: 1988 r.
• Typ: Conrad 1200
• Długość: 12 m
• Szerokość: 4,04 m
• Zanurzenie: 2 m
• Powierzchnia żagli: 80 m²
• Typ ożaglowania: słup
• Silnik: Volvo Penta 28 KM