Żaglowce 2019

STS Generał Zaruski

Zbudowany w 1939 roku w Szwecji z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego, trafił do Polski dopiero po wojnie. Od tego czasu na jego pokładzie przekazywano tajniki wiedzy żeglarskiej kolejnym pokoleniom młodzieży. Przez ostanie lata ten piękny, historyczny żaglowiec stał bezczynnie i popadał w ruinę. W listopadzie 2008 roku władze Miasta Gdańska zdecydowały się odkupić jacht i zaangażować się w jego odbudowę, tak aby jako aktywny obiekt muzealny mógł służyć szczytnej idei szkolenia i wychowania młodzieży. STS Generał Zaruski, flagowa jednostka Miasta Gdańska, jest wyrazem morskich ambicji Miasta i spadkobiercą idei gen. Mariusza Zaruskiego o kształceniu żeglarskim Polaków oraz pracy edukacyjnej i profilaktycznej z młodzieżą. Służy też programom międzynarodowej wymiany młodzieży i promowaniu wolontariatu.

  • Długość kadłuba – 25,32 m
  • Szerokość – 5,88 m
  • Zanurzenie – 3,26 m
  • Pojemność brutto (GT) – 88,95
  • Powierzchnia ożaglowania – 327 m²
  • Załoga – 25 osób
  • Rok budowy – 1939
  • Typ – kecz gaflowy
  • Właściciel – Miasto Gdańsk
  • Port macierzysty – Gdańsk
  • Armator – Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku

ZARUSKI_2917

s/y Bonawentura

Jedna z najstarszych jednostek pływających pod biało-czerwoną banderą, zbudowana w 1948 roku. Projekt wykonano w czasach okupacji, w warunkach konspiracji. Do 1967 r. pełniła rolę kutra rybackiego na Bałtyku, następnie jako holownik stacjonowała w porcie Władysławowo. Ostatecznie kadłub emerytowanego kutra został przetransportowany barką do Przystani Akademickiego Klubu Morskiego AZS-ZSP w Wisłoujściu-Twierdzy. Tam rozpoczęto przebudowę i częściowy demontaż. Na przełomie 1993/1994 dokonano na jachcie ostatecznych prac i tym samym zakończono jeden z najdłuższych nadzorów, bo trwający łącznie nad przebudową i budową 21 lat. Według zamiarów armatora, Bonawentura miała być niekonwencjonalną szkołą resocjalizacji dla wychowanków sierocińców i podopiecznych kuratorów społecznych. Jednym z pierwszych rejsów zorganizowanych na żaglowcu był „Rejs młodych”. Ze względu na swój wygląd i częste postoje w gdańskiej marinie Bonawetura szybko stała się miejscem spotkań trójmiejskich artystów.

  • Długość całkowita: 20 m
  • Długość bez bukszprytu: 28 m
  • Szerokość: 87 m
  • Wysokość: 18 m
  • Wysokość boczna: 00 m
  • Zanurzenie: 10 m
  • Powierzchnia żagli: 150 m

Bonawentura

s/y Joanna Saturna

Zbudowana w 1903 roku, początkowo służyła do połowu ryb na Morzu Północnym. Mimo swojej ponad stuletniej historii jest jednym z najnowszych żaglowców pływających po Bałtyku. Od zniszczenia uratował ją obecny właściciel Mikko Karvonen, który chcąc przywrócić żaglowiec do dawnej świetności zlecił prace naprawcze. Na początku XXI wieku została całkowicie przebudowana na wzór przedstawicieli klasycznych jednostek pływających dzisiaj po morzach i oceanach. Prace rekonstrukcyjne prowadziło Fińskie Muzeum Morskie i tam też jest ona zarejestrowana jako żaglowiec o klasie historycznej. Latem 2005 roku odbyła swój pierwszy rejs pod pełnymi żaglami od 1950 r.

  • Bandera – fińska
  • Kraj – Finlandia
  • Długość i szerokość: 34 m x 6.0 m
  • Zanurzenie: 2.85 m
  • Wyporność: 155 ton
  • Powierzchnia żagli: 420 m²
  • Silnik: Sisu Diesel 645, DSBIM, 350 HP
  • Prędkość: 8 węzłów
  • Główny maszt: 30 m
  • Liczba osób na pokładzie – 50

Joanna Saturna1

s/y Bryza H

Zbudowany został w 1952 roku w Pucku jako statek ratowniczy. Przez lata służył Polskiemu Ratownictwu Okrętowemu. Po zakończeniu służby w 1983 roku nowy właściciel Waldemar Heisler przebudował go na jacht żaglowy. Wówczas też nazwę jednostki rozszerzono o literę H – inicjał nazwiska właściciela. Jacht ten jest jedną z niewielu polskich jednostek żaglowych zbudowanych z drewna.

  • Bandera – polska
  • Kraj – Polska
  • Długość: i szerokość: 22,88 m x 5,40 m
  • Zanurzenie: 3,26 m
  • Powierzchnia żagli: 180 m²
  • Prędkość: 10 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie: 26

Bryza H

s/y Ernestine

 

S/y Ernestine powstała w 1899, dwa lata później jako „Hildegarda” pływała jako statek handlowy i rybacki po całym Bałtyku. Podczas II wojny światowej Ernestine straciła maszt, a następnie stopniowo odchodziła w zapomnienie. Sytuacja zmieniła się w latach 70’ XX dzięki Rolfowi Reeckmannowi, który przez kolejne 2 pół dekady z wielkim oddaniem prowadził prace rekonstrukcyjne. W 1996 roku została sprzedana parze architektów z Hannoweru, którzy przekształcili go w statek przystosowany do rejsów. Obecnie pływa po Baltyku nie tylko jako jacht turystyczny, ale pełnomorski żaglowiec. W 2011 roku wygrała regaty HanseSail.

  • Długość: 22 m
  • Szerokość całkowita: 5,2 m
  • Zanurzenie: 2,30 m

s/y Lukull

 

Budowa Jachtu Lucull została rozpoczęta w 1939 roku i trwała aż 6 lat. Statek do 1965 roku był wykorzystywany do utrzymywania akwenów rybackich. Po 1965  jacht został wycofany ze służby i trafił w prywatne ręce. Nowy właściciel zdecydował się przerobić go na swoje potrzeby i podążając za ówczesnym trendem zaczął go cementować. Jednak modernizacja nie została zakończona sukcesem i tak jacht leżał samotnie na brzegu porośnięty gruzem i mieszaniną gliny i piasku z terenów łęgowych. W takim stanie jacht został odkryty przez obecnego właściciela “Lukulla”. Od tego momentu rozpoczął się niezwykle trudny remont, który trwał 17 lat.

  • Lata budowy – 1939-1945
  • Bandera – rosyjska
  • Kraj – Rosja
  • Długość i szerokość: 17,5m x 4,9m
  • Zanurzenie: 2.5 m
  • Powierzchnia żagli: 192 m²

s/y Baltic Beauty

 

Zbudowana w 1926 roku w Holandii jako statek do przewozu żywych węgorzy Hans 11. W roku 1936 została sprzedana do Szwecji i przemianowana na Sven Wilhelm. Lata pracy i połowów nadwątliły jej budowę oraz piękno. W 1979 roku jej obecny właściciel – kapitan Victor Gottlow znalazł wrak “piękności”, kupił go i przekształcił w żaglowiec. Początkowo nosiła nazwę Dominique Fredion na cześć żony Gottlowa, jednak kiedy dostała pozwolenie na organizację rejsów czarterowych przemianowano ją na Baltic Beauty. Od 20 lat jednostka pływa jako łódka czarterowa po Bałtyku, a w 2004 roku została przerobiona na brygantynę. Ciekawostką jest, że pod pokładem Baltic Beauty znajdują się m.in. trzy łazienki oraz sauna.

  • Bandera – szwedzka
  • Kraj – Szwecja
  • Długość i szerokość: 40 m x 6m
  • Zanurzenie: 2.51 m
  • Powierzchnia żagli: 345 m²
  • Silnik: Volvo TMD 70
  • Prędkość: 8 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie – 50

 s/y Yunyi Baltiets


To pierwszy żaglowiec zbudowany w Rosji, w państwowym przedsiębiorstwie od 1914. Zwodowany został w 1989 w Leningradzie. Żaglowiec jest wykorzystywany w celach edukacyjnych, jako jednostka szkoleniowa dla dzieci i młodzieży. W roku 2012 żaglowiec został przetransportowany do Petersburga, gdzie przeszedł renowację – przemalowanie, wymianę urządzeń nawigacyjnych i mechanicznych, zamianę ożaglowania i takielunku. Swoją pierwszą podróż po renowacji odbył w 2016 roku, kiedy wraz z 25 kadetami na pokładzie odwiedził Gotlandię, Wyborg i Petersburg.
Obecnie t/s Yunyi Baltiets można spotkać na wodach morza Bałtyckiego, gdzie regularnie odwiedza m.in. Finlandię, Łotwę, Niemcy, Polskę.
Bandera – rosyjska
Kraj – Rosja
Długość : 50 m.
Szerokość: 9 m
Zanurzenie: 3,2 m

SV Brabander

Źródło: https://www.ku.lt/en/blog/to-iceland-on-ku-sailboat-brabander-20-ports-in-47-days

Zbudowana w 1977 roku w Niderlandach w porcie Drimmelen na zlecenie Freda i Nelly Jenssenów. W 2006 Uniwersytet w Kłajpedzie kupił żaglowiec i nie zmieniając jego nazwy, wykorzystuje go w celach edukacyjnych, badawczych oraz turystycznych. Załogę stanowią studenci oraz kadeci. Jest to największy żaglowiec wykorzystywany do projektów oceanograficznych, jakim dysponuje Litwa.
Żegluje przede wszystkim po wodach Morza Bałtyckiego uczestnicząc w wielu żeglarskich wydarzeniach: Tall Ship Races, Balitc Sail Gdańsk, Hanse Sail w Rostoku czy Gdańskie Oltimery.
Bandera: litewska
Port macierzysty: Kłajpeda
Typ ożaglowania: szkuner
Liczba osób na pokładzie: 36
Długość: 23,30 m
Szerokość: 6,10 m
Zanurzenie: 2,70 m
Powierzchnia ożaglowania: 540 m²

s/y Baltic Star

 

S/y BALTIC STAR to jeden z najstarszych polskich, drewnianych oldtimerów. Został zbudowany z drewna dębowego w 1947 w Darłowie. Pierwotnie przeznaczony był do połowu ryb. Został gruntownie przebudowany w 1997 roku i pływa po Morzu Bałtyckim i Północnym uczestnicząc m.in. w zlotach żaglowców i oldtimerów. Od listopada 2014 poddawany jest cały czas zabiegom konserwatorskim.

  • Długość całkowita – 15,88 m
  • Długość z bukszprytem – 19,50 m
  • Szerokość 5,20 m
  • Powierzchnia żagli – 83 m2
  • Ożaglowanie gaflowe