Żaglowce 2019

STS Generał Zaruski

Zbudowany w 1939 roku w Szwecji z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego, trafił do Polski dopiero po wojnie. Od tego czasu na jego pokładzie przekazywano tajniki wiedzy żeglarskiej kolejnym pokoleniom młodzieży. Przez ostanie lata ten piękny, historyczny żaglowiec stał bezczynnie i popadał w ruinę. W listopadzie 2008 roku władze Miasta Gdańska zdecydowały się odkupić jacht i zaangażować się w jego odbudowę, tak aby jako aktywny obiekt muzealny mógł służyć szczytnej idei szkolenia i wychowania młodzieży. STS Generał Zaruski, flagowa jednostka Miasta Gdańska, jest wyrazem morskich ambicji Miasta i spadkobiercą idei gen. Mariusza Zaruskiego o kształceniu żeglarskim Polaków oraz pracy edukacyjnej i profilaktycznej z młodzieżą. Służy też programom międzynarodowej wymiany młodzieży i promowaniu wolontariatu.

  • Długość kadłuba – 25,32 m
  • Szerokość – 5,88 m
  • Zanurzenie – 3,26 m
  • Pojemność brutto (GT) – 88,95
  • Powierzchnia ożaglowania – 327 m²
  • Załoga – 25 osób
  • Rok budowy – 1939
  • Typ – kecz gaflowy
  • Właściciel – Miasto Gdańsk
  • Port macierzysty – Gdańsk
  • Armator – Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku

ZARUSKI_2917

s/y Bonawentura

Jedna z najstarszych jednostek pływających pod biało-czerwoną banderą, zbudowana w 1948 roku. Projekt wykonano w czasach okupacji, w warunkach konspiracji. Do 1967 r. pełniła rolę kutra rybackiego na Bałtyku, następnie jako holownik stacjonowała w porcie Władysławowo. Ostatecznie kadłub emerytowanego kutra został przetransportowany barką do Przystani Akademickiego Klubu Morskiego AZS-ZSP w Wisłoujściu-Twierdzy. Tam rozpoczęto przebudowę i częściowy demontaż. Na przełomie 1993/1994 dokonano na jachcie ostatecznych prac i tym samym zakończono jeden z najdłuższych nadzorów, bo trwający łącznie nad przebudową i budową 21 lat. Według zamiarów armatora, Bonawentura miała być niekonwencjonalną szkołą resocjalizacji dla wychowanków sierocińców i podopiecznych kuratorów społecznych. Jednym z pierwszych rejsów zorganizowanych na żaglowcu był „Rejs młodych”. Ze względu na swój wygląd i częste postoje w gdańskiej marinie Bonawetura szybko stała się miejscem spotkań trójmiejskich artystów.

  • Długość całkowita: 20 m
  • Długość bez bukszprytu: 28 m
  • Szerokość: 87 m
  • Wysokość: 18 m
  • Wysokość boczna: 00 m
  • Zanurzenie: 10 m
  • Powierzchnia żagli: 150 m

Bonawentura

s/y Loth Loriën

Historia Loth Loriën jest pełna zwrotów akcji – zbudowana w 1907 roku w Bergen początkowo pływała jako statek rybacki do połowu śledzi. W 1989 kupił ją roku Jaap van der Rest i do 1992 była remontowana stając się dwumasztowym lugrem z nowoczesnym olinowaniem i luksusowym wnętrzem. Od 2001 do 2002 roku Loth Loriën została ponownie zmodernizowana i odnowiona, by w 2002 wyjść na morza jako trzymasztowy szkuner. W 2009 żaglowiec został ostatecznie przekształcony w brygantynę – odmalowany, odnowiony, z nowym olinowaniem dzielnie pływa po morzach. Na pokładzie Loth Loriën może żeglować 88 pasażerów. Podczas weekendowych oraz dłuższych rejsów żaglowiec może zabrać 36 pasażerów. Salon na pokładzie pomieści 50 gości.
Rok Budowy: 1907
Długość całkowita: 48,00 m
Szerokość: 6,00 m
Zanurzenie: 3,0m

 

s/y Joanna Saturna

Zbudowana w 1903 roku, początkowo służyła do połowu ryb na Morzu Północnym. Mimo swojej ponad stuletniej historii jest jednym z najnowszych żaglowców pływających po Bałtyku. Od zniszczenia uratował ją obecny właściciel Mikko Karvonen, który chcąc przywrócić żaglowiec do dawnej świetności zlecił prace naprawcze. Na początku XXI wieku została całkowicie przebudowana na wzór przedstawicieli klasycznych jednostek pływających dzisiaj po morzach i oceanach. Prace rekonstrukcyjne prowadziło Fińskie Muzeum Morskie i tam też jest ona zarejestrowana jako żaglowiec o klasie historycznej. Latem 2005 roku odbyła swój pierwszy rejs pod pełnymi żaglami od 1950 r.

  • Bandera – fińska
  • Kraj – Finlandia
  • Długość i szerokość: 34 m x 6.0 m
  • Zanurzenie: 2.85 m
  • Wyporność: 155 ton
  • Powierzchnia żagli: 420 m²
  • Silnik: Sisu Diesel 645, DSBIM, 350 HP
  • Prędkość: 8 węzłów
  • Główny maszt: 30 m
  • Liczba osób na pokładzie – 50

Joanna Saturna1

s/y Roztocze

Jacht s/y Roztocze zbudowany został w 1969 roku z inicjatywy lubelskich żeglarzy przy udziale ówczesnych władz wojewódzkich w Stoczni Jachtowej w Szczecinie. Wodowany 29 czerwca 1969 roku swój pierwszy rejs rozpoczął
1 sierpnia 1969 roku. Od początku swojego istnienia spełniał przede wszystkim funkcje szkoleniowe, umożliwiając zdobywanie niezbędnego stażu i doświadczenia morskiego, przyczyniając się w znaczący sposób do wyszkolenia wielu pokoleń żeglarzy nie tylko z Lubelszczyzny. W swojej historii jacht uczestniczył wielokrotnie w międzynarodowych imprezach żeglarskich np. Operacja Żagiel. Jacht zwiedził tysiące miejsc na świecie m.in. Islandię, koło podbiegunowe, wybrzeża Norwegii, Wyspy Owcze, Narwik, Zatokę Botnicką czy Morze Czarne. Dotychczas w ciągu pięćdziesięcioletniej eksploatacji odbyło się na nim 465 rejsów w którym uczestniczyło ponad 5200 żeglarzy, podczas których przebyto niemal 350 tys. Mm (ponad 16 krotne okrążenie Ziemi po równiku). W 50. rocznicę istnienia jachtu została wydana książka pt. “S/y Roztocze – 50 lat na morzach i oceanach” autorstwa pomysłodawcy, twórcy i pierwszego kapitana jachtu Ziemowita Barańskiego.

  • długość: 18,06m
  • szerokość: 464m
  • zanurzenie 2,8m
  • pojemność brutto: 25,84 GT
  • powierzchnia ożaglowania: 132m2
  • załoga: 12 os.
  • rok budowy: 1969
  • typ: jol bermudzki
  • właściciel: Lubelski Okręgowy Związek Żeglarski port macierzysty: Szczecin
  • armator: Lubelski Okręgowy Związek Żeglarski

s/y Bryza H

Zbudowany został w 1952 roku w Pucku jako statek ratowniczy. Przez lata służył Polskiemu Ratownictwu Okrętowemu. Po zakończeniu służby w 1983 roku nowy właściciel Waldemar Heisler przebudował go na jacht żaglowy. Wówczas też nazwę jednostki rozszerzono o literę H – inicjał nazwiska właściciela. Jacht ten jest jedną z niewielu polskich jednostek żaglowych zbudowanych z drewna.

  • Bandera – polska
  • Kraj – Polska
  • Długość: i szerokość: 22,88 m x 5,40 m
  • Zanurzenie: 3,26 m
  • Powierzchnia żagli: 180 m²
  • Prędkość: 10 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie: 26

Bryza H

s/y Ernestine

S/y Ernestine powstała w 1899, dwa lata później jako „Hildegarda” pływała jako statek handlowy i rybacki po całym Bałtyku. Podczas II wojny światowej Ernestine straciła maszt, a następnie stopniowo odchodziła w zapomnienie. Sytuacja zmieniła się w latach 70’ XX dzięki Rolfowi Reeckmannowi, który przez kolejne 2 pół dekady z wielkim oddaniem prowadził prace rekonstrukcyjne. W 1996 roku została sprzedana parze architektów z Hannoweru, którzy przekształcili go w statek przystosowany do rejsów. Obecnie pływa po Baltyku nie tylko jako jacht turystyczny, ale pełnomorski żaglowiec. W 2011 roku wygrała regaty HanseSail.

  • Długość: 22 m
  • Szerokość całkowita: 5,2 m
  • Zanurzenie: 2,30 m

 

s/y Minerva

Zbudowany w roku 1935 statek o metalowej konstrukcji kadłuba, pierwotnie nosił nazwę Uwe Ursula. Odpowiedzialnymi za jego projekt były zakłady C. Luhring w niemieckim mieście Hammelwarden. W latach 60-tych, by dostosować ją do panującej na ówczesnym rynku sytuacji, zdemontowano maszty i wyposażono w większy silnik. Później, we wczesnych latach 80-tych wycofano ją z użycia. W 1987 roku szkuner został zakupiony przez holenderską firmę, która nadała jednostce obecną nazwę i przeprowadziła jej modernizację. Od tej pory statek stał się atrakcją turystyczną i pływającą restauracją, która zabierała gości w krótkie rejsy po Morzu Północnym. Obecnie portem macierzystym Minervy jest Holenderska miejscowość Scheveningen.

Bandera – holenderska
Kraj – Holandia
Długość: i szerokość 50,5 m x 7,10m
Zanurzenie: 2.20 m
Powierzchnia żagli: 900 m²
Silnik: MAK Diesel
Prędkość: 9 węzłów
Liczba osób na pokładzie – 120

s/y Lukull

Budowa Jachtu Lucull została rozpoczęta w 1939 roku i trwała aż 6 lat. Statek do 1965 roku był wykorzystywany do utrzymywania akwenów rybackich. Po 1965  jacht został wycofany ze służby i trafił w prywatne ręce. Nowy właściciel zdecydował się przerobić go na swoje potrzeby i podążając za ówczesnym trendem zaczął go cementować. Jednak modernizacja nie została zakończona sukcesem i tak jacht leżał samotnie na brzegu porośnięty gruzem i mieszaniną gliny i piasku z terenów łęgowych. W takim stanie jacht został odkryty przez obecnego właściciela “Lukulla”. Od tego momentu rozpoczął się niezwykle trudny remont, który trwał 17 lat.

  • Lata budowy – 1939-1945
  • Bandera – rosyjska
  • Kraj – Rosja
  • Długość i szerokość: 17,5m x 4,9m
  • Zanurzenie: 2.5 m
  • Powierzchnia żagli: 192 m²

 

 

s/y Baltic Beauty

Zbudowana w 1926 roku w Holandii jako statek do przewozu żywych węgorzy Hans 11. W roku 1936 została sprzedana do Szwecji i przemianowana na Sven Wilhelm. Lata pracy i połowów nadwątliły jej budowę oraz piękno. W 1979 roku jej obecny właściciel – kapitan Victor Gottlow znalazł wrak “piękności”, kupił go i przekształcił w żaglowiec. Początkowo nosiła nazwę Dominique Fredion na cześć żony Gottlowa, jednak kiedy dostała pozwolenie na organizację rejsów czarterowych przemianowano ją na Baltic Beauty. Od 20 lat jednostka pływa jako łódka czarterowa po Bałtyku, a w 2004 roku została przerobiona na brygantynę. Ciekawostką jest, że pod pokładem Baltic Beauty znajdują się m.in. trzy łazienki oraz sauna.

  • Bandera – szwedzka
  • Kraj – Szwecja
  • Długość i szerokość: 40 m x 6m
  • Zanurzenie: 2.51 m
  • Powierzchnia żagli: 345 m²
  • Silnik: Volvo TMD 70
  • Prędkość: 8 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie – 50

 

s/y Yunyi Baltiets

To pierwszy żaglowiec zbudowany w Rosji, w państwowym przedsiębiorstwie od 1914. Zwodowany został w 1989 w Leningradzie. Żaglowiec jest wykorzystywany w celach edukacyjnych, jako jednostka szkoleniowa dla dzieci i młodzieży. W roku 2012 żaglowiec został przetransportowany do Petersburga, gdzie przeszedł renowację – przemalowanie, wymianę urządzeń nawigacyjnych i mechanicznych, zamianę ożaglowania i takielunku. Swoją pierwszą podróż po renowacji odbył w 2016 roku, kiedy wraz z 25 kadetami na pokładzie odwiedził Gotlandię, Wyborg i Petersburg.
Obecnie t/s Yunyi Baltiets można spotkać na wodach morza Bałtyckiego, gdzie regularnie odwiedza m.in. Finlandię, Łotwę, Niemcy, Polskę.
Bandera – rosyjska
Kraj – Rosja
Długość : 50 m.
Szerokość: 9 m
Zanurzenie: 3,2 m

s/y Greif

Żaglowiec „Greif” został zbudowany w 1951 r. I oddany do użytku z okazji 75. urodzin prezydenta NRD Wilhelma Piecka. Statek nosił jego imię do 1991 roku. Greif  to  brygantyna wykonana ze stali. Statek może osiągnąć prędkość około 14 węzłów.

  • Typ statku Brigg szkuner,
  • port macierzysty Greifswald-Wieck
  • właściciel Hanzeatyckie miasto Greifswald
  • Powierzchnia żagli 570 m2
  • Długość: 41,00 m
  • Szerokość: 7,60 m
  • Zanurzenie: 3,60 m

 

Uxkull

Üxküll to statek Wikingów o szerokości 2,20 mi długości 9 m, wykonany z dębu w warsztacie „BALTIC SNIKE” klubu historycznego w Vecumnieki na Łotwie. Pierwotnym przeznaczeniem statku były rejsy po rzece Daugava, a także udział w  wydarzeniach historycznych. Statek został zbudowany na 830-lecie miasta Ikskile w 2015 roku.

  • Port macierzysty: Ryga
  • typ jednostki: “Oak Viking Ship – gokstad”
  • długość: 9m
  • zanurzenie: 0,8m
  • powierzchnia żagli: 14m

 

SV Brabander

Zbudowana w 1977 roku w Niderlandach w porcie Drimmelen na zlecenie Freda i Nelly Jenssenów. W 2006 Uniwersytet w Kłajpedzie kupił żaglowiec i nie zmieniając jego nazwy, wykorzystuje go w celach edukacyjnych, badawczych oraz turystycznych. Załogę stanowią studenci oraz kadeci. Jest to największy żaglowiec wykorzystywany do projektów oceanograficznych, jakim dysponuje Litwa.
Żegluje przede wszystkim po wodach Morza Bałtyckiego uczestnicząc w wielu żeglarskich wydarzeniach: Tall Ship Races, Balitc Sail Gdańsk, Hanse Sail w Rostoku czy Gdańskie Oltimery.
Bandera: litewska
Port macierzysty: Kłajpeda
Typ ożaglowania: szkuner
Liczba osób na pokładzie: 36
Długość: 23,30 m
Szerokość: 6,10 m
Zanurzenie: 2,70 m
Powierzchnia ożaglowania: 540 m

Źródło: https://www.ku.lt/en/blog/to-iceland-on-ku-sailboat-brabander-20-ports-in-47-days

 

s/y Baltic Star

S/y BALTIC STAR to jeden z najstarszych polskich, drewnianych oldtimerów. Został zbudowany z drewna dębowego w 1947 w Darłowie. Pierwotnie przeznaczony był do połowu ryb. Został gruntownie przebudowany w 1997 roku i pływa po Morzu Bałtyckim i Północnym uczestnicząc m.in. w zlotach żaglowców i oldtimerów. Od listopada 2014 poddawany jest cały czas zabiegom konserwatorskim.

  • Długość całkowita – 15,88 m
  • Długość z bukszprytem – 19,50 m
  • Szerokość 5,20 m
  • Powierzchnia żagli – 83 m2
  • Ożaglowanie gaflowe

 

s/y Antica

ANTICA, została zbudowana w 1953 roku w Ustce, po czym przez 27 lat pływała jako kuter rybacki. W 1980 roku została kupiona przez Jerzego Wąsowicza z planami przebudowania jej na jacht oceaniczny.
Po dziesięcioletnim gruntownym remoncie, ożaglowaniu i wyposażeniu jacht pod dowództwem właściciela, wypłynąwszy z Gdańska latem 1991 i odbył trwającą sześć lat wyprawę dookoła świata (1991–1997). W trakcie rejsu przebył 60 840 mil morskich, zawijając do portów 36 krajów. Za tę wyprawę została uhonorowana III Nagrodą konkursu „Rejs Roku 1997” oraz nagrodą „Conrada” za rok 1997.
Druga wyprawa odbyła się w latach 1998 – 2000, podczas której Antica zdobyła Przylądek Horn i opłynęła Amerykę Południową. Za ten wyczyn kpt. Jerzy Wąsowicz otrzymał:

  • Długość z bukszprytem: 16,20 m
  • Długość po pokładzie: 13,83 m
  • Szerokość: 4,50 m
  • Zanurzenie: 2,10 m
  • Typ ożaglowania: kuter gaflowy
  • Powierzchnia ożaglowania: 126 m2
  • Kadłub: drewno
  • Moc silnika: 95 KM
  • Załoga: 6 osób

s/y Jasna Ciasna

Prawdopodobnie najmniejszy drewniany dwumasztowiec na polskim wybrzeżu. Ex “Joy”, ex ” Monami”.

  • Nazwa: Jasna Ciasna, ex Monami, ex Joy
  • Klasa: P28 jol
  • Nr rej.: POL 11644
  • Konstruktor: Harry Hallberg
  • Rok prod.: 1964
  • Długość: 8,30 m
  • Zanurzenie: 1,28 m
  • Pow. żagli: 35 m2
  • Załoga: 1-5 osób

 

s/y Copernicus

 

Jacht „Copernicus” został zaprojektowany do udziału w regatach okołoziemskich Whitbread Round The World Race ’73, Stanowił on powiększenie seryjnego Opala II tak, by uzyskać regatową wartość 33 stopy według IOR. Przeprojektowana została rufa, ster zainstalowany na skegu, zmieniono strzałkę pokładu. Drewniany kadłub „Copernicusa” zbudowany został w Gdańskiej Stoczni Jachtowej Stogi w 1973 roku przy udziale członków Yacht Klubu Stal Gdynia. Konstruktorami byli Edmund Rejewski i Wacław Liskiewicz, w projektowaniu takielunku uczestniczył też Zygfryd Perlicki. W regatach okołoziemskich Whitbread Round The World Race ’73 jacht zajął 11. miejsce. Załogę stanowili: kapitan Zygfryd Perlicki, załoga: Zbigniew Puchalski, Bogdan Bogdziński, Ryszard Mackiewicz, Bronisław Tarnacki. Po zakończeniu regat jacht służył i służy celom statutowym Yacht Klubu Stal Gdynia, w tym szkoleniu żeglarskiemu, organizowaniu rejsów i częściowo czarterom. Pływa po Bałtyku i Morzu Północnym. W 2006 kpt. Paweł Dąbrowski za rejs Copernicusem z Norwegii, wokół Islandii, z przekroczeniem północnego koła podbiegunowego otrzymał honorowe wyróżnienie nagrody Rejs Roku. 25 stycznia 2018 roku, podczas konferencji w Yacht Klubie Stal Gdynia ogłoszono start Copernicusa w Wyścigu Legend Volvo Ocean Race. Do Wyścigu Legend Volvo Ocean Race przystąpią także inne jednostki, które w poprzednich latach brały udział w regatach wokółziemskich.

s/y Szkwał

Zbudowany w 1938 roku w Niemczech do Trójmiasta najprawdopodobniej trafił podczas II wojny światowej i tutaj już pozostał, by w 1945 roku stać się własnością Akademickiego Związku Morskiego (późniejszego AKM-u) w Gdańsku. W latach późniejszych SZKWAŁ wielokrotnie odnosił sukcesy w regatach Kieler Woche, Ostsee Woche i Międzynarodowych Morskich Mistrzostwach Polski. Od połowy lat ’70 jacht nie pływał i zaczął podupadać. Były nawet plany jego kasacji, jednak w 1976 roku po powrocie z zagranicy zobaczył go jego obecny właściciel i po ponad dwuletnich rozmowach z kolejnymi komandorami AKM udało mu się jacht kupić. Remont prowadzony metodą chałupniczą trwał do 1995 roku. Od tamtej pory do chwili obecnej jacht pływa, głównie z bardzo młodą i liczną załogą, która w zamian za pomoc w przygotowaniu go do kolejnych sezonów – żegluje za darmo.
DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 12.69 m
Szerokość: 2.66 m
Zanurzenie: 1.75 m
Typ ożaglowania: slup
Powierzchnia żagli: 54.5 m2
Kadłub: Drewno
Silnik: YANMAR
Moc silnika: 30 KM

s/y Laumarlen II

Jednostka zbudowana i zwodowana w 1968 roku. Do 2017 roku miała kilku właścicieli. W opłakanym stanie trafiła z Rostocku w ręce polskiego kapitana i właściciela,który podjął się próby odratowania jednostki. Już po roku Laumarlen II zaczął realizować rejsy po Morzu Bałtyckim.

  • Typ jednostki / Unit type:ALBIN VEGA
  • Port macierzysty / Home port: Gdańsk
  • Kraj / Country: Polska
  • Długość całkowita / Total length: 8,25
  • Szerokość / Width: 2,46
  • Zanurzenie / Draught: 1,2
  • Powierzchnia żagli / Sails surface: 31,7
  • Rok budowy / Build date: 1968
  • Silnik / Engine: Yanmar 1GM10
  • Kolor kadłuba / Hull colour: szary