Żaglowce 2020

STS Generał Zaruski

Zbudowany w 1939 roku w Szwecji z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego, trafił do Polski dopiero po wojnie. Od tego czasu na jego pokładzie przekazywano tajniki wiedzy żeglarskiej kolejnym pokoleniom młodzieży. Przez ostanie lata ten piękny, historyczny żaglowiec stał bezczynnie i popadał w ruinę. W listopadzie 2008 roku władze Miasta Gdańska zdecydowały się odkupić jacht i zaangażować się w jego odbudowę, tak aby jako aktywny obiekt muzealny mógł służyć szczytnej idei szkolenia i wychowania młodzieży. STS Generał Zaruski, flagowa jednostka Miasta Gdańska, jest wyrazem morskich ambicji Miasta i spadkobiercą idei gen. Mariusza Zaruskiego o kształceniu żeglarskim Polaków oraz pracy edukacyjnej i profilaktycznej z młodzieżą. Służy też programom międzynarodowej wymiany młodzieży i promowaniu wolontariatu.

  • Długość kadłuba – 25,32 m
  • Szerokość – 5,88 m
  • Zanurzenie – 3,26 m
  • Pojemność brutto (GT) – 88,95
  • Powierzchnia ożaglowania – 327 m²
  • Załoga – 25 osób
  • Rok budowy – 1939
  • Typ – kecz gaflowy
  • Właściciel – Miasto Gdańsk
  • Port macierzysty – Gdańsk
  • Armator – Gdański Ośrodek Sportu

ZARUSKI_2917

STS Gedania

Historia jachtu zaczyna się w 1974 roku gdy w stoczni powstaje niezwykły polarny jacht “Gedania” szkuner sztakslowy. Zwodowana zostaje w 1975 roku, gdzie po krótkim rejsie bałtyckim, 3 lipca jacht wychodzi w morze na wielką, pierwszą w historii żeglarstwa czternastomiesięczna wyprawę za Północne i Południowe Koło Polarne.  Z wyprawy tej powstała książka “Gedania za oba kręgi polarne” autorstwa kapitana Dariusza Boguckiego. W następnym roku jednostka żeglowała, dla odmiany po ciepłym Morzu Śródziemnym. W 1980 roku jacht powraca na północne szlaki, opływając dookoła Islandię.

W latach 1987-1988 Gedania wyrusza na następną wielką wyprawę, płynie dookoła świata. Trasa wiodła z Gdańska dookoła Europy przez Morze Śródziemne, Kanał Suezki, Ocean Indyjski by dotrzeć do Australii w 200-lecie osadnictwa europejskiego. Dalej trasa prowadziła przez Pacyfik, Kanał Panamski, Morze Karaibskie i Kubę. Z Hawany Gedania udaje się w drogę powrotną do kraju. Jest to jej najdłuższa wyprawa.

W 1989 roku Jacht Klub Stoczni Gdańskiej postanowił wyremontować Gedanię i w tym momencie urywa się historia jachtu. Do 1992 roku zdemontowano zabudowę wnętrza i zużyte instalacje, gruntownie wyremontowano pokład i kadłub. Zamontowano nowe zbiorniki, kadłub przygotowano do wyposażenia w nowym układzie. Niestety z powodu braku funduszy przerwano prace. Na ich wznowienie nie miał środków ani klub, ani stocznia. Taka sytuacja trwała aż do 26.02.2002 roku gdy nowym właścicielem jachtu staje się Sail Training Association Poland. Wznowiono prace remontowe i przebudowę.

W trakcie przeprowadzonej w 2005 roku przez STAP rekonstrukcji jachtu, przedłużono jego kadłub o trzy metry w celu poprawienia właściwości żeglugowych oraz wykonano od nowa zabudowę wnętrza. Gedania została wyposażona w nowoczesny osprzęt pokładowy i nawigacyjny.

STS Kapitan Borchardt

Sts Kapitan Borchardt powstał w 1918 roku w Holandii. Początkowo pływał jako oceaniczny statek towarowy pod nazwą „Nora”. W czasach II Wojny Światowej służył w Kriegsmarine jako statek szkoleniowy na Morzu Bałtyckim, a po jej zakończeniu powrócił do Holandii. W 1953 kupiony przez Szwedów służył jako jednostka handlowa.  Po krótkim pobycie w Holandii w 1989 został przebudowany i przemianowany – od tej pory pod szwedzką banderą jako „Najaden” pływał w rejsach czarterowych po Bałtyku. W 2011 żaglowiec został kupiony przez obecnego właściciela i nadano mu nową nazwę.  Żaglowiec może zabrać na pokład maksymalnie 64 osoby w systemie regatowym “gorącej koi” (tj. w obsadzie czterech wacht 15-osobowych w rejsach regatowych) lub maksymalnie 50 osób w rejsach szkoleniowych.

  • długość: 45 m
  • szerokość: 7,02 m
  • zanurzenie: 3,21 m
  • typ ożaglowania: szkuner gaflowy
  • ilość miejsc: 50

Libava

Jeden z ulubionych żaglowców pojawiających się na Baltic Sail – pływająca pod banderą łotewską Libava jest zrekonstruowanym XVII wiecznym żaglowcem. Prace nad Libavą rozpoczęły się w maju 2007 roku w rosyjskiej stoczni „Varyag”. Podczas budowy wykorzystywano tradycyjne metody, powszechne w budowie statku cztery wieki temu. Projekt żaglowca powstał w oparciu o materiały muzealne, przede wszystkim rysunki duńskich jachtów z Muzeum Morskiego w Petersburgu oraz niemieckich książek historycznych.

s/y Bonawentura

Jedna z najstarszych jednostek pływających pod biało-czerwoną banderą, zbudowana w 1948 roku. Projekt wykonano w czasach okupacji, w warunkach konspiracji. Do 1967 r. pełniła rolę kutra rybackiego na Bałtyku, następnie jako holownik stacjonowała w porcie Władysławowo. Ostatecznie kadłub emerytowanego kutra został przetransportowany barką do Przystani Akademickiego Klubu Morskiego AZS-ZSP w Wisłoujściu-Twierdzy. Tam rozpoczęto przebudowę i częściowy demontaż. Na przełomie 1993/1994 dokonano na jachcie ostatecznych prac i tym samym zakończono jeden z najdłuższych nadzorów, bo trwający łącznie nad przebudową i budową 21 lat. Według zamiarów armatora, Bonawentura miała być niekonwencjonalną szkołą resocjalizacji dla wychowanków sierocińców i podopiecznych kuratorów społecznych. Jednym z pierwszych rejsów zorganizowanych na żaglowcu był „Rejs młodych”. Ze względu na swój wygląd i częste postoje w gdańskiej marinie Bonawetura szybko stała się miejscem spotkań trójmiejskich artystów.

  • Długość całkowita: 20 m
  • Długość bez bukszprytu: 16,28 m
  • Szerokość: 4,87 m
  • Wysokość: 18 m
  • Wysokość boczna: 3,00 m
  • Zanurzenie: 2,10 m
  • Powierzchnia żagli: 150 m2

Bonawentura

 

s/y Joanna Saturna

Zbudowana w 1903 roku, początkowo służyła do połowu ryb na Morzu Północnym. Mimo swojej ponad stuletniej historii jest jednym z najnowszych żaglowców pływających po Bałtyku. Od zniszczenia uratował ją obecny właściciel Mikko Karvonen, który chcąc przywrócić żaglowiec do dawnej świetności zlecił prace naprawcze. Na początku XXI wieku została całkowicie przebudowana na wzór przedstawicieli klasycznych jednostek pływających dzisiaj po morzach i oceanach. Prace rekonstrukcyjne prowadziło Fińskie Muzeum Morskie i tam też jest ona zarejestrowana jako żaglowiec o klasie historycznej. Latem 2005 roku odbyła swój pierwszy rejs pod pełnymi żaglami od 1950 r.

  • Bandera – fińska
  • Kraj – Finlandia
  • Długość i szerokość: 34 m x 6.0 m
  • Zanurzenie: 2.85 m
  • Wyporność: 155 ton
  • Powierzchnia żagli: 420 m²
  • Silnik: Sisu Diesel 645, DSBIM, 350 HP
  • Prędkość: 8 węzłów
  • Główny maszt: 30 m
  • Liczba osób na pokładzie – 50

Joanna Saturna1

s/y Bryza H

Zbudowany został w 1952 roku w Pucku jako statek ratowniczy. Przez lata służył Polskiemu Ratownictwu Okrętowemu. Po zakończeniu służby w 1983 roku nowy właściciel Waldemar Heisler przebudował go na jacht żaglowy. Wówczas też nazwę jednostki rozszerzono o literę H – inicjał nazwiska właściciela. Jacht ten jest jedną z niewielu polskich jednostek żaglowych zbudowanych z drewna.

  • Bandera – polska
  • Kraj – Polska
  • Długość: i szerokość: 22,88 m x 5,40 m
  • Zanurzenie: 3,26 m
  • Powierzchnia żagli: 180 m²
  • Prędkość: 10 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie: 26

Bryza H

 

s/y Baltic Beauty

Zbudowana w 1926 roku w Holandii jako statek do przewozu żywych węgorzy Hans 11. W roku 1936 została sprzedana do Szwecji i przemianowana na Sven Wilhelm. Lata pracy i połowów nadwątliły jej budowę oraz piękno. W 1979 roku jej obecny właściciel – kapitan Victor Gottlow znalazł wrak “piękności”, kupił go i przekształcił w żaglowiec. Początkowo nosiła nazwę Dominique Fredion na cześć żony Gottlowa, jednak kiedy dostała pozwolenie na organizację rejsów czarterowych przemianowano ją na Baltic Beauty. Od 20 lat jednostka pływa jako łódka czarterowa po Bałtyku, a w 2004 roku została przerobiona na brygantynę. Ciekawostką jest, że pod pokładem Baltic Beauty znajdują się m.in. trzy łazienki oraz sauna.

  • Bandera – szwedzka
  • Kraj – Szwecja
  • Długość i szerokość: 40 m x 6m
  • Zanurzenie: 2.51 m
  • Powierzchnia żagli: 345 m²
  • Silnik: Volvo TMD 70
  • Prędkość: 8 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie – 50

 

SV Brabander

Zbudowana w 1977 roku w Niderlandach w porcie Drimmelen na zlecenie Freda i Nelly Jenssenów. W 2006 Uniwersytet w Kłajpedzie kupił żaglowiec i nie zmieniając jego nazwy, wykorzystuje go w celach edukacyjnych, badawczych oraz turystycznych. Załogę stanowią studenci oraz kadeci. Jest to największy żaglowiec wykorzystywany do projektów oceanograficznych, jakim dysponuje Litwa.
Żegluje przede wszystkim po wodach Morza Bałtyckiego uczestnicząc w wielu żeglarskich wydarzeniach: Tall Ship Races, Balitc Sail Gdańsk, Hanse Sail w Rostoku czy Gdańskie Oltimery.
Bandera: litewska
Port macierzysty: Kłajpeda
Typ ożaglowania: szkuner
Liczba osób na pokładzie: 36
Długość: 23,30 m
Szerokość: 6,10 m
Zanurzenie: 2,70 m
Powierzchnia ożaglowania: 540 m

Źródło: https://www.ku.lt/en/blog/to-iceland-on-ku-sailboat-brabander-20-ports-in-47-days

 

s/y Baltic Star

S/y BALTIC STAR to jeden z najstarszych polskich, drewnianych oldtimerów. Został zbudowany z drewna dębowego w 1947 w Darłowie. Pierwotnie przeznaczony był do połowu ryb. Został gruntownie przebudowany w 1997 roku i pływa po Morzu Bałtyckim i Północnym uczestnicząc m.in. w zlotach żaglowców i oldtimerów. Od listopada 2014 poddawany jest cały czas zabiegom konserwatorskim.

  • Długość całkowita – 15,88 m
  • Długość z bukszprytem – 19,50 m
  • Szerokość 5,20 m
  • Powierzchnia żagli – 83 m2
  • Ożaglowanie gaflowe

 

s/y Antica

ANTICA, została zbudowana w 1953 roku w Ustce, po czym przez 27 lat pływała jako kuter rybacki. W 1980 roku została kupiona przez Jerzego Wąsowicza z planami przebudowania jej na jacht oceaniczny.
Po dziesięcioletnim gruntownym remoncie, ożaglowaniu i wyposażeniu jacht pod dowództwem właściciela, wypłynąwszy z Gdańska latem 1991 i odbył trwającą sześć lat wyprawę dookoła świata (1991–1997). W trakcie rejsu przebył 60 840 mil morskich, zawijając do portów 36 krajów. Za tę wyprawę została uhonorowana III Nagrodą konkursu „Rejs Roku 1997” oraz nagrodą „Conrada” za rok 1997.
Druga wyprawa odbyła się w latach 1998 – 2000, podczas której Antica zdobyła Przylądek Horn i opłynęła Amerykę Południową. Za ten wyczyn kpt. Jerzy Wąsowicz otrzymał:

  • Długość z bukszprytem: 16,20 m
  • Długość po pokładzie: 13,83 m
  • Szerokość: 4,50 m
  • Zanurzenie: 2,10 m
  • Typ ożaglowania: kuter gaflowy
  • Powierzchnia ożaglowania: 126 m2
  • Kadłub: drewno
  • Moc silnika: 95 KM
  • Załoga: 6 osób

 

 

s/y Szkwał

Zbudowany w 1938 roku w Niemczech do Trójmiasta najprawdopodobniej trafił podczas II wojny światowej i tutaj już pozostał, by w 1945 roku stać się własnością Akademickiego Związku Morskiego (późniejszego AKM-u) w Gdańsku. W latach późniejszych SZKWAŁ wielokrotnie odnosił sukcesy w regatach Kieler Woche, Ostsee Woche i Międzynarodowych Morskich Mistrzostwach Polski. Od połowy lat ’70 jacht nie pływał i zaczął podupadać. Były nawet plany jego kasacji, jednak w 1976 roku po powrocie z zagranicy zobaczył go jego obecny właściciel i po ponad dwuletnich rozmowach z kolejnymi komandorami AKM udało mu się jacht kupić. Remont prowadzony metodą chałupniczą trwał do 1995 roku. Od tamtej pory do chwili obecnej jacht pływa, głównie z bardzo młodą i liczną załogą, która w zamian za pomoc w przygotowaniu go do kolejnych sezonów – żegluje za darmo.
DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 12.69 m
Szerokość: 2.66 m
Zanurzenie: 1.75 m
Typ ożaglowania: slup
Powierzchnia żagli: 54.5 m2
Kadłub: Drewno
Silnik: YANMAR
Moc silnika: 30 KM

S/Y Ark

Został zbudowany w polskiej stoczni Ustka w 1956 r. jako drewniany /dąb/ kuter rybacki. Jednostka posiada: WC, kuchenkę, lodówkę, ogrzewanie oraz kompletne wyposażenie nawigacyjne.

  • długość całkowita: 19,80 m
  • szerokość: 4,80 m
  • zanurzenie: 2,60 m
  • silnik: 100 PS
  • powierzchnia żagli: 110m2
  • typ ożaglowania: kecz gaflowy
  • liczba miejsc: 22

 

S/Y Hiorten

Replika szwedzkiego żaglowca Hiorten wybudowanego w 1692 roku. Na co dzień stacjonuje w Karlskronie pływając po morzu Bałtyckim. Właścicielem jest legendarny Victor Gottlow, były właściciel żaglowca Baltic Beauty.

  • długość całkowita: 15 m
  • szerokość: 4,15 m
  • zanurzenie: 1,8 m
  • powierzchnia żagla: 130 m²
  • bandera: szwedzka

s/y Olander

Zbudowany w 1931 roku w Esbjerg w Danii. Początkowo pływał pod duńską banderą, jednak w 1979 roku trafił do Niemiec, gdzie zmieniali się kolejni właściciele. W swym ostatnim rejsie pod niemiecką banderą dopłynął do Szczecina, gdzie po wyposażeniu jednostki w maszty przerobiono ją na kecz gaflowy. Nadano mu nazwę Holzholz od nazwy firmy niemieckiego armatora. W wyniku niekorzystnego biegu zdarzeń w roku 2005 osiadł na dnie Dąbskiej Strugi w rejonie przystani SEJK Pogoń i został częściowo spalony. W roku 2008 wydobyty i uratowany od pocięcia na drewno opałowe. Odbudowany w latach 2008 -2011. Zachowano tradycyjny takielunek z dbałością o detale i funkcjonalność. Z myślą o bezpieczeństwie żeglugi wkomponowano nowoczesne elektroniczne systemy nawigacyjne.
• Rok budowy 1931
• Długość linii wodnej 15,70 m
• Długość kadłuba 18,00 m (17,90)
• Długość całkowita 23,50 m
• Szerokość 4,80 m (4,72)
• Zanurzenie: 2,25 m
• Powierzchnia ożaglowania: 220 m²

s/y Roztocze

Jacht s/y Roztocze zbudowany został w 1969 roku z inicjatywy lubelskich żeglarzy przy udziale ówczesnych władz wojewódzkich w Stoczni Jachtowej w Szczecinie. Wodowany 29 czerwca 1969 roku swój pierwszy rejs rozpoczął
1 sierpnia 1969 roku. Od początku swojego istnienia spełniał przede wszystkim funkcje szkoleniowe, umożliwiając zdobywanie niezbędnego stażu i doświadczenia morskiego, przyczyniając się w znaczący sposób do wyszkolenia wielu pokoleń żeglarzy nie tylko z Lubelszczyzny. W swojej historii jacht uczestniczył wielokrotnie w międzynarodowych imprezach żeglarskich np. Operacja Żagiel. Jacht zwiedził tysiące miejsc na świecie m.in. Islandię, koło podbiegunowe, wybrzeża Norwegii, Wyspy Owcze, Narwik, Zatokę Botnicką czy Morze Czarne. Dotychczas w ciągu pięćdziesięcioletniej eksploatacji odbyło się na nim 465 rejsów w którym uczestniczyło ponad 5200 żeglarzy, podczas których przebyto niemal 350 tys. Mm (ponad 16 krotne okrążenie Ziemi po równiku). W 50. rocznicę istnienia jachtu została wydana książka pt. “S/y Roztocze – 50 lat na morzach i oceanach” autorstwa pomysłodawcy, twórcy i pierwszego kapitana jachtu Ziemowita Barańskiego.

  • długość: 18,06m
  • szerokość: 464m
  • zanurzenie 2,8m
  • pojemność brutto: 25,84 GT
  • powierzchnia ożaglowania: 132m2
  • załoga: 12 os.
  • rok budowy: 1969
  • typ: jol bermudzki
  • właściciel: Lubelski Okręgowy Związek Żeglarski port macierzysty: Szczecin
  • armator: Lubelski Okręgowy Związek Żeglarski