Odwiedzili nas

s/y Minerva

Zbudowany w roku 1935 statek o metalowej konstrukcji kadłuba, pierwotnie nosił nazwę Uwe Ursula. Odpowiedzialnymi za jego projekt były zakłady C. Luhring w niemieckim mieście Hammelwarden. W latach 60-tych, by dostosować ją do panującej na ówczesnym rynku sytuacji, zdemontowano maszty i wyposażono w większy silnik. Później, we wczesnych latach 80-tych wycofano ją z użycia. W 1987 roku szkuner został zakupiony przez holenderską firmę, która nadała jednostce obecną nazwę i przeprowadziła jej modernizację. Od tej pory statek stał się atrakcją turystyczną i pływającą restauracją, która zabierała gości w krótkie rejsy po Morzu Północnym. Obecnie portem macierzystym Minervy jest Holenderska miejscowość Scheveningen.

Bandera – holenderska
Kraj – Holandia
Długość: i szerokość 50,5 m x 7,10m
Zanurzenie: 2.20 m
Powierzchnia żagli: 900 m²
Silnik: MAK Diesel
Prędkość: 9 węzłów
Liczba osób na pokładzie – 120

s/y Loth Loriën

Historia Loth Loriën jest pełna zwrotów akcji – zbudowana w 1907 roku w Bergen początkowo pływała jako statek rybacki do połowu śledzi. W 1989 kupił ją roku Jaap van der Rest i do 1992 była remontowana stając się dwumasztowym lugrem z nowoczesnym olinowaniem i luksusowym wnętrzem. Od 2001 do 2002 roku Loth Loriën została ponownie zmodernizowana i odnowiona, by w 2002 wyjść na morza jako trzymasztowy szkuner. W 2009 żaglowiec został ostatecznie przekształcony w brygantynę – odmalowany, odnowiony, z nowym olinowaniem dzielnie pływa po morzach. Na pokładzie Loth Loriën może żeglować 88 pasażerów. Podczas weekendowych oraz dłuższych rejsów żaglowiec może zabrać 36 pasażerów. Salon na pokładzie pomieści 50 gości.
Rok Budowy: 1907
Długość całkowita: 48,00 m
Szerokość: 6,00 m
Zanurzenie: 3,0m

STS Generał Zaruski

Zbudowany w 1939 roku w Szwecji z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego, trafił do Polski dopiero po wojnie. Od tego czasu na jego pokładzie przekazywano tajniki wiedzy żeglarskiej kolejnym pokoleniom młodzieży. Przez ostanie lata ten piękny, historyczny żaglowiec stał bezczynnie i popadał w ruinę. W listopadzie 2008 roku władze Miasta Gdańska zdecydowały się odkupić jacht i zaangażować się w jego odbudowę, tak aby jako aktywny obiekt muzealny mógł służyć szczytnej idei szkolenia i wychowania młodzieży. STS Generał Zaruski, flagowa jednostka Miasta Gdańska, jest wyrazem morskich ambicji Miasta i spadkobiercą idei gen. Mariusza Zaruskiego o kształceniu żeglarskim Polaków oraz pracy edukacyjnej i profilaktycznej z młodzieżą. Służy też programom międzynarodowej wymiany młodzieży i promowaniu wolontariatu.

  • Długość kadłuba – 25,32 m
  • Szerokość – 5,88 m
  • Zanurzenie – 3,26 m
  • Pojemność brutto (GT) – 88,95
  • Powierzchnia ożaglowania – 327 m²
  • Załoga – 25 osób
  • Rok budowy – 1939
  • Typ – kecz gaflowy
  • Właściciel – Miasto Gdańsk
  • Port macierzysty – Gdańsk
  • Armator – Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku

ZARUSKI_2917

s/y Bonawentura

Jedna z najstarszych jednostek pływających pod biało-czerwoną banderą, zbudowana w 1948 roku. Projekt wykonano w czasach okupacji, w warunkach konspiracji. Do 1967 r. pełniła rolę kutra rybackiego na Bałtyku, następnie jako holownik stacjonowała w porcie Władysławowo. Ostatecznie kadłub emerytowanego kutra został przetransportowany barką do Przystani Akademickiego Klubu Morskiego AZS-ZSP w Wisłoujściu-Twierdzy. Tam rozpoczęto przebudowę i częściowy demontaż. Na przełomie 1993/1994 dokonano na jachcie ostatecznych prac i tym samym zakończono jeden z najdłuższych nadzorów, bo trwający łącznie nad przebudową i budową 21 lat. Według zamiarów armatora, Bonawentura miała być niekonwencjonalną szkołą resocjalizacji dla wychowanków sierocińców i podopiecznych kuratorów społecznych. Jednym z pierwszych rejsów zorganizowanych na żaglowcu był „Rejs młodych”. Ze względu na swój wygląd i częste postoje w gdańskiej marinie Bonawetura szybko stała się miejscem spotkań trójmiejskich artystów.

  • Długość całkowita: 20 m
  • Długość bez bukszprytu: 16.28 m
  • Szerokość: 4.87 m
  • Wysokość: 18 m
  • Wysokość boczna: 3.00 m
  • Zanurzenie: 2.10 m
  • Powierzchnia żagli: 150 m²

s/y Santa Barbara Anna

Historia żaglowca sięga 1957 roku. Statek swoje życie rozpoczął jako trawler rybacki, jednak wielokrotnie był przebudowywany. Ostateczną metamorfozę przeszedł po sprzedaży w 1984 do Kornwalii, kiedy to stał się trzymasztowym żaglowcem. W czasach  późniejszych przechodził z rąk do rąk, aż do roku 1993, kiedy zaniedbany żaglowiec kupili członkowie popularnego zespołu The Kelly Family. Jednostka została odnowiona znacznym nakładem pieniędzy i przystosowana dla potrzeb dużej rodziny. Na cześć zmarłej matki statek został nazwany Santa Barbara Anna. Żaglowiec nadal należy do Joe Kelly’ego, jednak jednostką opiekuje się prywatne stowarzyszenie z Rostocku.

  • Bandera – niemiecka
  • Kraj – Niemcy
  • Długość: i szerokość: 44,20 m x 7,01 m
  • Zanurzenie: 3,66 m
  • Powierzchnia żagli: 538 m²
  • Silnik: Caterpillar 3408 B DITA
  • Prędkość: 19 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie: 40

 

s/y Joanna Saturna

Zbudowana w 1903 roku, początkowo służyła do połowu ryb na Morzu Północnym. Mimo swojej ponad stuletniej historii jest jednym z najnowszych żaglowców pływających po Bałtyku. Od zniszczenia uratował ją obecny właściciel Mikko Karvonen, który chcąc przywrócić żaglowiec do dawnej świetności zlecił prace naprawcze. Na początku XXI wieku została całkowicie przebudowana na wzór przedstawicieli klasycznych jednostek pływających dzisiaj po morzach i oceanach. Prace rekonstrukcyjne prowadziło Fińskie Muzeum Morskie i tam też jest ona zarejestrowana jako żaglowiec o klasie historycznej. Latem 2005 roku odbyła swój pierwszy rejs pod pełnymi żaglami od 1950 r.

  • Bandera – fińska
  • Kraj – Finlandia
  • Długość i szerokość: 34 m x 6.0 m
  • Zanurzenie: 2.85 m
  • Wyporność: 155 ton
  • Powierzchnia żagli: 420 m²
  • Silnik: Sisu Diesel 645, DSBIM, 350 HP
  • Prędkość: 8 węzłów
  • Główny maszt: 30 m
  • Liczba osób na pokładzie – 50

 

s/y Bryza H

Zbudowany został w 1952 roku w Pucku jako statek ratowniczy. Przez lata służył Polskiemu Ratownictwu Okrętowemu. Po zakończeniu służby w 1983 roku nowy właściciel Waldemar Heisler przebudował go na jacht żaglowy. Wówczas też nazwę jednostki rozszerzono o literę H – inicjał nazwiska właściciela. Jacht ten jest jedną z niewielu polskich jednostek żaglowych zbudowanych z drewna.

  • Bandera – polska
  • Kraj – Polska
  • Długość: i szerokość: 22,88 m x 5,40 m
  • Zanurzenie: 3,26 m
  • Powierzchnia żagli: 180 m²
  • Prędkość: 10 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie: 26

 

s/y Baltic Star

S/y BALTIC STAR to jeden z najstarszych polskich, drewnianych oldtimerów. Został zbudowany z drewna dębowego w 1947 w Darłowie. Pierwotnie przeznaczony był do połowu ryb. Został gruntownie przebudowany w 1997 roku i pływa po Morzu Bałtyckim i Północnym uczestnicząc m.in. w zlotach żaglowców i oldtimerów. Od listopada 2014 poddawany jest cały czas zabiegom konserwatorskim.

  • Długość całkowita – 15,88 m
  • Długość z bukszprytem – 19,50 m
  • Szerokość 5,20 m
  • Powierzchnia żagli – 83 m2
  • Ożaglowanie gaflowe

 

s/y Yunyi Baltiets

To pierwszy żaglowiec zbudowany w Rosji, w państwowym przedsiębiorstwie od 1914. Zwodowany został w 1989 w Leningradzie. Żaglowiec jest wykorzystywany w celach edukacyjnych, jako jednostka szkoleniowa dla dzieci i młodzieży. W roku 2012 żaglowiec został przetransportowany do Petersburga, gdzie przeszedł renowację – przemalowanie, wymianę urządzeń nawigacyjnych i mechanicznych, zamianę ożaglowania i takielunku. Swoją pierwszą podróż po renowacji odbył w 2016 roku, kiedy wraz z 25 kadetami na pokładzie odwiedził Gotlandię, Wyborg i Petersburg.
Obecnie t/s Yunyi Baltiets można spotkać na wodach morza Bałtyckiego, gdzie regularnie odwiedza m.in. Finlandię, Łotwę, Niemcy, Polskę.
Bandera – rosyjska
Kraj – Rosja
Długość : 50 m.
Szerokość: 9 m
Zanurzenie: 3,2 m

 

SV Brabander

Zbudowana w 1977 roku w Niderlandach w porcie Drimmelen na zlecenie Freda i Nelly Jenssenów. W 2006 Uniwersytet w Kłajpedzie kupił żaglowiec i nie zmieniając jego nazwy, wykorzystuje go w celach edukacyjnych, badawczych oraz turystycznych. Załogę stanowią studenci oraz kadeci. Jest to największy żaglowiec wykorzystywany do projektów oceanograficznych, jakim dysponuje Litwa.
Żegluje przede wszystkim po wodach Morza Bałtyckiego uczestnicząc w wielu żeglarskich wydarzeniach: Tall Ship Races, Balitc Sail Gdańsk, Hanse Sail w Rostoku czy Gdańskie Oltimery.
Bandera: litewska
Port macierzysty: Kłajpeda
Typ ożaglowania: szkuner
Liczba osób na pokładzie: 36
Długość: 23,30 m
Szerokość: 6,10 m
Zanurzenie: 2,70 m
Powierzchnia ożaglowania: 540 m²

Źródło: https://www.ku.lt/en/blog/to-iceland-on-ku-sailboat-brabander-20-ports-in-47-days

s/y Baltic Beauty

Zbudowana w 1926 roku w Holandii jako statek do przewozu żywych węgorzy Hans 11. W roku 1936 została sprzedana do Szwecji i przemianowana na Sven Wilhelm. Lata pracy i połowów nadwątliły jej budowę oraz piękno. W 1979 roku jej obecny właściciel – kapitan Victor Gottlow znalazł wrak “piękności”, kupił go i przekształcił w żaglowiec. Początkowo nosiła nazwę Dominique Fredion na cześć żony Gottlowa, jednak kiedy dostała pozwolenie na organizację rejsów czarterowych przemianowano ją na Baltic Beauty. Od 20 lat jednostka pływa jako łódka czarterowa po Bałtyku, a w 2004 roku została przerobiona na brygantynę. Ciekawostką jest, że pod pokładem Baltic Beauty znajdują się m.in. trzy łazienki oraz sauna.

  • Bandera – szwedzka
  • Kraj – Szwecja
  • Długość i szerokość: 40 m x 6m
  • Zanurzenie: 2.51 m
  • Powierzchnia żagli: 345 m²
  • Silnik: Volvo TMD 70
  • Prędkość: 8 węzłów
  • Liczba osób na pokładzie – 50

 

s/y Ark

S/y „ARK” został zbudowany w polskiej stoczni Ustka w 1956 r. jako drewniany /dąb/ kuter rybacki. Jednostka posiada : WC, kuchenkę, lodówkę, ogrzewanie oraz kompletne wyposażenie nawigacyjne.

  • Długość całkowita: 19.80 m
  • Szerokość: 4.80 m
  • Zanurzenie: 2.60 m
  • Silnik: 100 PS
  • Pow. Żagli: 110 qm
  • Typ ożaglowania: kecz gaflowy
  • Liczba osób na pokładzie – 22

 

s/y Olander

Zbudowany w 1931 roku w Esbjerg w Danii. Początkowo pływał pod duńską banderą, jednak w 1979 roku trafił do Niemiec, gdzie zmieniali się kolejni właściciele. W swym ostatnim rejsie pod niemiecką banderą dopłynął do Szczecina, gdzie po wyposażeniu jednostki w maszty przerobiono ją na kecz gaflowy. Nadano mu nazwę Holzholz od nazwy firmy niemieckiego armatora. W wyniku niekorzystnego biegu zdarzeń w roku 2005 osiadł na dnie Dąbskiej Strugi w rejonie przystani SEJK Pogoń i został częściowo spalony. W roku 2008 wydobyty i uratowany od pocięcia na drewno opałowe. Odbudowany w latach 2008 -2011. Zachowano tradycyjny takielunek z dbałością o detale i funkcjonalność. Z myślą o bezpieczeństwie żeglugi wkomponowano nowoczesne elektroniczne systemy nawigacyjne.
• Rok budowy 1931
• Długość linii wodnej 15,70 m
• Długość kadłuba 18,00 m (17,90)
• Długość całkowita 23,50 m
• Szerokość 4,80 m (4,72)
• Zanurzenie: 2,25 m
• Powierzchnia ożaglowania: 220 m²

 

 s/y Ernestine

S/y Ernestine powstała w 1899, dwa lata później jako „Hildegarda” pływała jako statek handlowy i rybacki po całym Bałtyku. Podczas II wojny światowej Ernestine straciła maszt, a następnie stopniowo odchodziła w zapomnienie. Sytuacja zmieniła się w latach 70’ XX dzięki Rolfowi Reeckmannowi, który przez kolejne 2 pół dekady z wielkim oddaniem prowadził prace rekonstrukcyjne. W 1996 roku została sprzedana parze architektów z Hannoweru, którzy przekształcili go w statek przystosowany do rejsów. Obecnie pływa po Baltyku nie tylko jako jacht turystyczny, ale pełnomorski żaglowiec. W 2011 roku wygrała regaty HanseSail.

  • Długość: 22 m
  • Szerokość całkowita: 5,2 m
  • Zanurzenie: 2,30 m

 STS Kapitan Borchardt

Sts Kapitan Borchardt powstał w 1918 roku w Holandii. Początkowo pływał jako oceaniczny statek towarowy pod nazwą „Nora”. W czasach II Wojny Światowej służył w Kriegsmarine jako statek szkoleniowy na Morzu Bałtyckim, a po jej zakończeniu powrócił do Holandii. W 1953 kupiony przez Szwedów służył jako jednostka handlowa. Po krótkim pobycie w Holandii w 1989 został przebudowany i przemianowany – od tej pory pod szwedzką banderą jako „Najaden” pływał w rejsach czarterowych po Bałtyku. W 2011 żaglowiec został kupiony przez obecnego właściciela i nadano mu nową nazwę. Żaglowiec może zabrać na pokład maksymalnie 64 osoby w systemie regatowym “gorącej koi” (tj. w obsadzie czterech wacht 15-osobowych w rejsach regatowych) lub maksymalnie 50 osób w rejsach szkoleniowych.

  • Długość: 45 [m]
  • Szerokość: 7,02 [m]
  • Zanurzenie: 3,21 [m]
  • Typ ożaglowania: szkuner gaflowy
  • Ilość miejsc: 50

S/Y Libava

Jeden z ulubionych żaglowców pojawiających się na Baltic Sail – pływająca pod banderą łotewską Libava jest zrekonstruowanym XVII wiecznym żaglowcem. Prace nad Libavą rozpoczęły się w maju 2007 roku w rosyjskiej stoczni „Varyag”. Podczas budowy wykorzystywano tradycyjne metody, powszechne w budowie statku cztery wieki temu . Projekt żaglowca powstał w oparciu o materiały muzealne, przede wszystkim rysunki duńskich jachtów z Muzeum Morskiego w Petersburgu oraz niemieckich książek historycznych.

Mercedes

Ten pływający pod holenderską banderą żaglowiec to największa jednostka biorąca udział w zlocie Baltic Sail Gdańsk 2018. Liczy sobie 50 metrów długości, ma 18 żagli o łącznej powierzchni 900 m² i 140 miejsc na pokładzie. Na co dzień Mercedes pływa po wodach Morza Śródziemnego, Morza Północnego i Bałtyku. Zwodowany został w maju 2005 w Holandii i od tej pory nieprzerwanie żegluje ukazując swój majestat w pełnej krasie.

  • Długość: 50 [m]
  • Szerokość: 7,60 [m]
  • Zanurzenie: 3,60 [m]
  • Powierzchnia żagli: 900 [m²] na 18 żaglach
  • Ilość miejsc: 140

 

s/y Norøy

W 1952r stocznia Einar’a Helland’ w Vestnes zbudowała kuter typu hekkbåt do połowu homarów o nazwie “Ona”. Jako pierwszy w Norwegii był wyposażony w echosondę graficzną, jako pierwszy też użył do zimowych i wiosennych połowów dorsza, sieci nylonowych. Połowy stały się tak obfite że w 1955 przedłużono go o 5 stóp. Poławiano też zimą śledzia, armator stwierdził że kuter jest jednak za mały, kupił nowy o nazwie” Norøy” a stary sprzedał, zamieniając nazwy aby nie stracić licencji połowowej, tak “Ona” stała się “Norøy”. Od 2008r z kilkoma przerwami trwała przebudowa na jacht żaglowy, wykonana przez szkutników z Gdańska.

• Rok budowy 1952
• Długość całkowita 18 m
• Szerokość 4,0 m
• Zanurzenie: 2,4 m
• Powierzchnia ożaglowania: 111 m²

 

s/y Joseph Conrad

Powstał w 1958 roku jako pierwszy z serii jachtów oceanicznych budowanych w Stoczni Gdańskiej im. Lenina. S/Y Joseph Conrad to jacht oceaniczny typu J-140 (Stuczterdziestka), którego armatorem jest Akademicki Klub Morski AZS w Gdyni. W 2105 roku rozpoczął się zasłużony remont żaglowca. Nazwa jachtu pochodzi od angielskiego pisarza polskiego pochodzenia (Józefa Konrada Korzeniowskiego). Pierwszym kapitanem SY Josepha Conrada był Bogdan Dacko, później jednostką dowodził m.in. Zbigniew Szpetulski.
• Bandera: polska
• Data budowy: 1958
• Powierzchnia ożaglowania: 144 m²
• Długość całkowita 18 m
• Szerokość 4,08 m
• Zanurzenie: 3,5 m (po powiększeniu balastu), wcześniej 2,85 m

 

s/y Szkwał

Zbudowany w 1938 roku w Niemczech do Trójmiasta najprawdopodobniej trafił podczas II wojny światowej i tutaj już pozostał, by w 1945 roku stać się własnością Akademickiego Związku Morskiego (późniejszego AKM-u) w Gdańsku. W latach późniejszych SZKWAŁ wielokrotnie odnosił sukcesy w regatach Kieler Woche, Ostsee Woche i Międzynarodowych Morskich Mistrzostwach Polski. Od połowy lat ’70 jacht nie pływał i zaczął podupadać. Były nawet plany jego kasacji, jednak w 1976 roku po powrocie z zagranicy zobaczył go jego obecny właściciel i po ponad dwuletnich rozmowach z kolejnymi komandorami AKM udało mu się jacht kupić. Remont prowadzony metodą chałupniczą trwał do 1995 roku. Od tamtej pory do chwili obecnej jacht pływa, głównie z bardzo młodą i liczną załogą, która w zamian za pomoc w przygotowaniu go do kolejnych sezonów – żegluje za darmo.
DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 12.69 m
Szerokość: 2.66 m
Zanurzenie: 1.75 m
Typ ożaglowania: slup
Powierzchnia żagli: 54.5 m2
Kadłub: Drewno
Silnik: YANMAR
Moc silnika: 30 KM

s/y Zia

S/Y Zia został zaprojektowany przez architekta Williama Gardena na bardzo długie wyprawy, co tłumaczy duże zbiorniki wody oraz paliwa. Zbudowany w 1958 roku przez stocznię Dittmar & Donaldson w Kaliforni. Drewniany kadłub jachtu stanowi poszycie diagonalne z czerwonego cedru. Na dziobie umieszczony jest totem plemienia indiańskiego Zia z Nowego Meksyku. Pierwszy amerykański właściciel, Robert F. Johnson, korzystał z jachtu do długich rejsów i opłynął nim obszernie wody północnego Pacyfiku, aż do Alaski. W latach 1959-61 brał udział w regatach transpacyficznych w klasie A. Jako pamiątka z tych regat w salonie umieszczone są dwa medale z tych regat. Na dziobie umieszczony jest totem plemienia indiańskiego Zia z Nowego Meksyku. W 1973 roku s/y Zia został zakupiony przez francuskiego żeglarza i architekta, który korzystał z jachtu prywatnie głównie na wycieczki w zachodniej części Morza Śródziemnego a od 1996 roku w Bretanii. Od 2012 roku armatorem jachtu jest polski żeglarz z zamiłowaniem do oldtimerów, Mariusz Krawczyk, który przeprowadził go w 2013 roku do portu Jastarnia. Remontu podjęła się firma Complex Jacht.

 

s/y Wanda

Jacht (rok budowy 1967) zaprojektowano i wykonano w stylistyce modnej w latach 30. ubiegłego stulecia. Powstał w zgodnej z formułą RORC serii jachtów typu Vega zbudowanych w Szczecińskiej Stoczni Jachtowej im. Leonida Teligi w latach 60. według projektu Ryszarda Langera i Kazimierza Michalskiego. Dębowa konstrukcja z mahoniowym poszyciem i teakowym pokładem to najlepsze do budowy jachtów naturalne materiały – odporne na ścieranie, pęcznienie i gnicie. WANDA to wspaniały jacht, który służył wcześniej przez ponad ćwierć wieku żeglarzom spod Wawelu – stąd jego „krakowskie” imię. Pływali nim po wodach Oceanu Atlantyckiego, mórz – Północnego, Norweskiego i Bałtyku, na Islandię, Wyspy Owcze, w północne rejony Zatoki Botnickiej, a nawet – w 1972 r. – do NRD.

S/y Freya

S/y Freya została wyspawana w Stoczni Gdańskiej na zamówienie kpt. Dariusza Boguckiego w 1967 roku, w oparciu o zmodyfikowany projekt pierwszego jachtu z serii J-80, słynnego Eurosa. Kapitan Bogucki przygotowywał się wówczas do pierwszego polskiego rejsu pod żaglami na Grenlandię.
Po gorączkowych przygotowaniach liczący 13,5 metra długości jacht wyruszył z Górek Zachodnich 29 czerwca 1969 roku. Półtora miesiąca później, dzięki sprzyjającym warunkom lodowym Freya podała cumy w Gothab na Grenlandii – a 19 września szczęśliwie wróciła do macierzystego portu.

Typ: J-80
Zbudowana w 1967 roku przez Stocznię Gdańską według projektu Henryka Kujawy i Józefa Szymańdy
Numer rejestracyjny:
Port Macierzysty: Gdańsk, Górki Zachodnie
Armator: Marian Śmiałkowski

DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 13,55 m
Długość linii wodnej: 11,5 m
Szerokość: 3,60 m
Zanurzenie: 2,20 m
Wyporność: 13 t
Balast: 1,6 t
Wysokość grotmasztu: 16m
Wysokość bezanmasztu: 7m
Typ ożaglowania: jol
Powierzchnia pomiarowa ożaglowania: 80 m²
Kadłub: stal
Silnik: Volvo Penta MD21
Moc silnika: 60KM
Liczba koi: 9
s/y Freya

 

s/y Farurej

Zbudowany w 1980 roku jako następca starszego kolegi s/y Opala, który to na skutek złego stanu technicznego nie uzyskał dopuszczenia do żeglugi. Swój inauguracyjny rejs odbył w czerwcu 1980 r. do Leningradu z kapitanem Ryszardem Kuklińskim. Ma klasyczną, drewnianą konstrukcję sprawdzającą się w każdych warunkach wiatrowych. Na swoim koncie ma m.in. wody Morza Bałtyckiego, Północnego oraz wielu innych trudnych i ciekawych akwenów.
• Rocznik: 1980 r.
• Typ: Opal IV
• Długość: 13,64 m
• Szerokość: 3,6 m
• Zanurzenie: 1,95 m
• Powierzchnia żagli: 80 m²
• Typ ożaglowania: jol
• Silnik: Perkins 48 KM

s/y Dar Pucka

Zbudowany w 1988 roku w stoczni Conrada w Gdańsku specjalnie po to, aby zapewnić niezapomniane wrażenia i szybką żeglugę. Świetnie sprawdza się w każdych warunkach morskiego rejsu, a rasowa linia kadłuba podkreśla jego regatowe zacięcie. Jest to jacht z tradycjami, wielokrotny zwycięzca wielu bałtyckich regat, mający w swej historii rejsy po Bałtyku i Morzu Północnym. Żeglował również po największych jeziorach Europy – Ładodze i Onedze, dotarł do kolebki prawosławia na Wyspie Walam i pozostałości pierwszego łagru na Wyspach Sołowieckich. Ma także za sobą wyprawę SEKSTANT EXPEDITION – Russia 2012, w trakcie której dotarł do Archangielska.
• Rocznik: 1988 r.
• Typ: Conrad 1200
• Długość: 12 m
• Szerokość: 4,04 m
• Zanurzenie: 2 m
• Powierzchnia żagli: 80 m²
• Typ ożaglowania: słup
• Silnik: Volvo Penta 28 KM

s/y Wiktoria

Jacht typu Frisischer został zbudowany prawdopodobnie pod koniec lat pięćdziesiątych w Hamburgu, jednak wiek możemy określić od udokumentowanej daty pierwszej rejestracji w 1966 roku.
Dlugość cakowita: 12.70 m
Dugość pokladu: 11.50 m
Szerokość: 2.40 m
Zanużenie: 1.40 m
Typ ożaglowania: kuter bermudzki
Silnik Sabb 10 PS 1 cylinder rok produkcji 1973

s/y Mestwin

Mestwin to o dwa lata młodszy brata bliźniak s/y Freya. Został zbudowany w 1967 roku według tego samego projektu, specjalnie na planowaną przez kpt. Boguckiego wyprawę do archipelagu Svalbard. Mestwin wyruszył na północ w 1972 roku i zgodnie z planem zdołał dotrzeć na Spitsbergen – po drodze zawijając na zagubioną na północnym Atlantyku wysepkę Jan Mayen. Za ten rejs została przyznana nagroda Rejs Roku 1972 i srebrny Sekstant. Mestwin to lokalna wersja imion gdańskich książąt, m.in. Mściwoja I gdańskiego i Mściwoja II.

Typ: J-80
Zbudowany w 1967 roku przez Stocznię Gdańską według projektu Henryka Kujawy i Józefa Szymańdy
Numer rejestracyjny: PZ 69
Port Macierzysty: Gdańsk, Górki Zachodnie
Armator: Marian Śmiałkowski

DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 13,55 m
Długość linii wodnej: 11,5 m
Szerokość: 3,60 m
Zanurzenie: 2,20 m
Wyporność: 13 t
Balast: 1,6 t
Wysokość grotmasztu: 16m
Wysokość bezanmasztu: 7m
Typ ożaglowania: jol
Powierzchnia pomiarowa ożaglowania: 80 m2
Kadłub: stal
Silnik: Volvo Penta MD3B
Moc silnika: 60KM
Liczba koi: 9
s/y Mestwin

s/y Sta Maria

Stanowi przykład katamaranu z linii WAVE 58 projektowanych i produkowanych w Szczecinie, w historycznej stoczni im. Leonida Teligi. To pełnomorska jednostka przeznaczona do turystyki i rekreacji bez ograniczenia rejonu żeglugi o klasie projektowej A. Dzięki połączeniu nowoczesnej technologii z latami morskich doświadczeń stworzono bezpieczny, ale i luksusowy jacht żaglowy na miarę XXI wieku.

  • Długość kadłubów :17,60 [m]
  • Długość na wodnicy: :16,70 [m]
  • Szerokość całkowita: :9,20 [m]
  • Zanurzenie: :1,30 [m]
  • Powierzchnia ożaglowania: :G. 106 [m2], F. 66 [m2], Gen. 170 [m2]
  • Wyporność konstrukcyjna: :14,00 [m3]
  • Silniki: :Volvo Penta D2-55 – 55KM
  • Zbiornik paliwa: :2×400 l

m/y Helios Hel

Został wybudowany w 1938 roku w stoczni w Hamburgu. Stocznię opuścił jako DRADENAU. Był oddelegowany do służby celnej w Hamburgu . W latach 60-tych został wprowadzony do Instytutu Morskiego w Świnoujściu , zaś w latach 90-tych przeszedł w ręce prywatnego armatora .W 2011 roku przeszedł kapitalny remont i zmienił nazwę na HELIOS HEL. Od tego czasu cumuje na Helu i służy jako statek wycieczkowy.

s/y Roztocze

Jacht s/y Roztocze zbudowany został w 1969 roku z inicjatywy lubelskich żeglarzy przy udziale ówczesnych władz wojewódzkich w Stoczni Jachtowej w Szczecinie. Wodowany 29 czerwca 1969 roku swój pierwszy rejs rozpoczął
1 sierpnia 1969 roku. Od początku swojego istnienia spełniał przede wszystkim funkcje szkoleniowe, umożliwiając zdobywanie niezbędnego stażu i doświadczenia morskiego, przyczyniając się w znaczący sposób do wyszkolenia wielu pokoleń żeglarzy nie tylko z Lubelszczyzny. W swojej historii jacht uczestniczył wielokrotnie w międzynarodowych imprezach żeglarskich np. Operacja Żagiel. Jacht zwiedził tysiące miejsc na świecie m.in. Islandię, koło podbiegunowe, wybrzeża Norwegii, Wyspy Owcze, Narwik, Zatokę Botnicką czy Morze Czarne. Dotychczas w ciągu pięćdziesięcioletniej eksploatacji odbyło się na nim 465 rejsów w którym uczestniczyło ponad 5200 żeglarzy, podczas których przebyto niemal 350 tys. Mm (ponad 16 krotne okrążenie Ziemi po równiku). W 50. rocznicę istnienia jachtu została wydana książka pt. “S/y Roztocze – 50 lat na morzach i oceanach” autorstwa pomysłodawcy, twórcy i pierwszego kapitana jachtu Ziemowita Barańskiego.

  • długość: 18,06m
  • szerokość: 464m
  • zanurzenie 2,8m
  • pojemność brutto: 25,84 GT
  • powierzchnia ożaglowania: 132m2
  • załoga: 12 os.
  • rok budowy: 1969
  • typ: jol bermudzki
  • właściciel: Lubelski Okręgowy Związek Żeglarski port macierzysty: Szczecin
  • armator: Lubelski Okręgowy Związek Żeglarski

s/y Ernestine

S/y Ernestine powstała w 1899, dwa lata później jako „Hildegarda” pływała jako statek handlowy i rybacki po całym Bałtyku. Podczas II wojny światowej Ernestine straciła maszt, a następnie stopniowo odchodziła w zapomnienie. Sytuacja zmieniła się w latach 70’ XX dzięki Rolfowi Reeckmannowi, który przez kolejne 2 pół dekady z wielkim oddaniem prowadził prace rekonstrukcyjne. W 1996 roku została sprzedana parze architektów z Hannoweru, którzy przekształcili go w statek przystosowany do rejsów. Obecnie pływa po Baltyku nie tylko jako jacht turystyczny, ale pełnomorski żaglowiec. W 2011 roku wygrała regaty HanseSail.

  • Długość: 22 m
  • Szerokość całkowita: 5,2 m
  • Zanurzenie: 2,30 m

s/y Lukull

Budowa Jachtu Lucull została rozpoczęta w 1939 roku i trwała aż 6 lat. Statek do 1965 roku był wykorzystywany do utrzymywania akwenów rybackich. Po 1965  jacht został wycofany ze służby i trafił w prywatne ręce. Nowy właściciel zdecydował się przerobić go na swoje potrzeby i podążając za ówczesnym trendem zaczął go cementować. Jednak modernizacja nie została zakończona sukcesem i tak jacht leżał samotnie na brzegu porośnięty gruzem i mieszaniną gliny i piasku z terenów łęgowych. W takim stanie jacht został odkryty przez obecnego właściciela “Lukulla”. Od tego momentu rozpoczął się niezwykle trudny remont, który trwał 17 lat.

  • Lata budowy – 1939-1945
  • Bandera – rosyjska
  • Kraj – Rosja
  • Długość i szerokość: 17,5m x 4,9m
  • Zanurzenie: 2.5 m
  • Powierzchnia żagli: 192 m²

 

s/y Yunyi Baltiets

To pierwszy żaglowiec zbudowany w Rosji, w państwowym przedsiębiorstwie od 1914. Zwodowany został w 1989 w Leningradzie. Żaglowiec jest wykorzystywany w celach edukacyjnych, jako jednostka szkoleniowa dla dzieci i młodzieży. W roku 2012 żaglowiec został przetransportowany do Petersburga, gdzie przeszedł renowację – przemalowanie, wymianę urządzeń nawigacyjnych i mechanicznych, zamianę ożaglowania i takielunku. Swoją pierwszą podróż po renowacji odbył w 2016 roku, kiedy wraz z 25 kadetami na pokładzie odwiedził Gotlandię, Wyborg i Petersburg.
Obecnie t/s Yunyi Baltiets można spotkać na wodach morza Bałtyckiego, gdzie regularnie odwiedza m.in. Finlandię, Łotwę, Niemcy, Polskę.
Bandera – rosyjska
Kraj – Rosja
Długość : 50 m.
Szerokość: 9 m
Zanurzenie: 3,2 m

 

s/y Greif

Żaglowiec „Greif” został zbudowany w 1951 r. I oddany do użytku z okazji 75. urodzin prezydenta NRD Wilhelma Piecka. Statek nosił jego imię do 1991 roku. Greif  to  brygantyna wykonana ze stali. Statek może osiągnąć prędkość około 14 węzłów.

  • Typ statku Brigg szkuner,
  • port macierzysty Greifswald-Wieck
  • właściciel Hanzeatyckie miasto Greifswald
  • Powierzchnia żagli 570 m2
  • Długość: 41,00 m
  • Szerokość: 7,60 m
  • Zanurzenie: 3,60 m

s/y Jasna Ciasna

Prawdopodobnie najmniejszy drewniany dwumasztowiec na polskim wybrzeżu. Ex “Joy”, ex ” Monami”.

  • Nazwa: Jasna Ciasna, ex Monami, ex Joy
  • Klasa: P28 jol
  • Nr rej.: POL 11644
  • Konstruktor: Harry Hallberg
  • Rok prod.: 1964
  • Długość: 8,30 m
  • Zanurzenie: 1,28 m
  • Pow. żagli: 35 m2
  • Załoga: 1-5 osób

 

s/y Copernicus

Jacht „Copernicus” został zaprojektowany do udziału w regatach okołoziemskich Whitbread Round The World Race ’73, Stanowił on powiększenie seryjnego Opala II tak, by uzyskać regatową wartość 33 stopy według IOR. Przeprojektowana została rufa, ster zainstalowany na skegu, zmieniono strzałkę pokładu. Drewniany kadłub „Copernicusa” zbudowany został w Gdańskiej Stoczni Jachtowej Stogi w 1973 roku przy udziale członków Yacht Klubu Stal Gdynia. Konstruktorami byli Edmund Rejewski i Wacław Liskiewicz, w projektowaniu takielunku uczestniczył też Zygfryd Perlicki. W regatach okołoziemskich Whitbread Round The World Race ’73 jacht zajął 11. miejsce. Załogę stanowili: kapitan Zygfryd Perlicki, załoga: Zbigniew Puchalski, Bogdan Bogdziński, Ryszard Mackiewicz, Bronisław Tarnacki. Po zakończeniu regat jacht służył i służy celom statutowym Yacht Klubu Stal Gdynia, w tym szkoleniu żeglarskiemu, organizowaniu rejsów i częściowo czarterom. Pływa po Bałtyku i Morzu Północnym. W 2006 kpt. Paweł Dąbrowski za rejs Copernicusem z Norwegii, wokół Islandii, z przekroczeniem północnego koła podbiegunowego otrzymał honorowe wyróżnienie nagrody Rejs Roku. 25 stycznia 2018 roku, podczas konferencji w Yacht Klubie Stal Gdynia ogłoszono start Copernicusa w Wyścigu Legend Volvo Ocean Race. Do Wyścigu Legend Volvo Ocean Race przystąpią także inne jednostki, które w poprzednich latach brały udział w regatach wokółziemskich.

 

s/y Laumarlen II

Jednostka zbudowana i zwodowana w 1968 roku. Do 2017 roku miała kilku właścicieli. W opłakanym stanie trafiła z Rostocku w ręce polskiego kapitana i właściciela,który podjął się próby odratowania jednostki. Już po roku Laumarlen II zaczął realizować rejsy po Morzu Bałtyckim.

  • Typ jednostki / Unit type:ALBIN VEGA
  • Port macierzysty / Home port: Gdańsk
  • Kraj / Country: Polska
  • Długość całkowita / Total length: 8,25
  • Szerokość / Width: 2,46
  • Zanurzenie / Draught: 1,2
  • Powierzchnia żagli / Sails surface: 31,7
  • Rok budowy / Build date: 1968
  • Silnik / Engine: Yanmar 1GM10
  • Kolor kadłuba / Hull colour: szary

Uxkull

Üxküll to statek Wikingów o szerokości 2,20 mi długości 9 m, wykonany z dębu w warsztacie „BALTIC SNIKE” klubu historycznego w Vecumnieki na Łotwie. Pierwotnym przeznaczeniem statku były rejsy po rzece Daugava, a także udział w  wydarzeniach historycznych. Statek został zbudowany na 830-lecie miasta Ikskile w 2015 roku.

  • Port macierzysty: Ryga
  • typ jednostki: “Oak Viking Ship – gokstad”
  • długość: 9m
  • zanurzenie: 0,8m
  • powierzchnia żagli: 14m